شنبه 8 اردیبهشت 1403

استقبال نیمی از دانش‌آموزان از رشته علوم انسانی / جمعیت دانش‌آموزان ریاضی چقدر رشد داشته؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
استقبال نیمی از دانش‌آموزان از رشته علوم انسانی / جمعیت دانش‌آموزان ریاضی چقدر رشد داشته؟

تسنیم نوشت: در حال حاضر 44 درصد دانش‌آموزان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند و این تعداد داوطلب برای ادامه تحصیل در دانشگاه و یافتن شغل دچار آسیب می‌شوند همچنین اگر بخواهیم فردی را که وارد هنرستان نمی‌شود در رشته علوم انسانی ثبت‌نام کنیم، قطعاً موفق نخواهد بود.

هم اکنون بیشترین جمعیت دانش‌آموزان دبیرستانی در رشته تجربی تحصیل می‌کنند علت آن هم جذابیت رشته پزشکی و بازار کار آن است.

در چند سال اخیر، آموزش و پرورش به منظور کنترل رشته تجربی به سمت توسعه رشته انسانی رفت اما هم‌اکنون با گذشت چند سال از تورم دانش‌آموزان در این رشته و ضروت تعدیل آن سخن می‌گویند!

رشته ریاضی نیز به دلیل دشواری دروس تخصصی آن، مقبولیت چندانی میان دانش‌آموزان ندارد و کم‌متقاضی‌ترین رشته دبیرستان است.

در چند سال گذشته شاهد افزایش گرایش دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها بودیم تا جایی که معاون وزارت آموزش و پرورش می‌گوید هم‌اکنون دانش‌آموز با معدل 20 متقاضی تحصیل در هنرستان است اما ظرفیت نداریم!

در همین ارتباط، عباس سلطانیان؛ مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش درباره سیاست کاهش تعداد دانش‌آموزان رشته انسانی گفت: معتقدیم باید سیاست توسعه متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی اجرا شود و هدایت تحصیلی با هدف ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان برای شناسایی علائق و استعدادها و مشاغل موجود در جامعه اجرا می‌شود تا با آگاهی کامل برای انتخاب رشته تحصیلی اقدام کنند.

وی افزود: طبق قوانین مصوب، 50 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی باید در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند و مابقی دانش‌آموزان به صورت متوازن و براساس نیاز کشور در شاخه نظری توزیع شوند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش گفت: توزیع دانش‌آموزان در 7 سال اخیر در رشته ریاضی بسیار پایین بود و سال گذشته برای نخستین بار حضور دانش‌آموزان در رشته ریاضی 1.74 درصد رشد داشت و به 16.28 درصد و امسال نیز به 17.44 درصد رسید.

سلطانیان ادامه داد: 44 درصد دانش‌آموزان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند و این تعداد داوطلب برای ادامه تحصیل در دانشگاه و یافتن شغل دچار آسیب می‌شوند همچنین اگر بخواهیم فردی را که وارد هنرستان نمی‌شود در رشته علوم انسانی ثبت‌نام کنیم، قطعاً موفق نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که توسعه رشته علوم انسانی جزو سیاست‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش بود، گفت: در کنار توسعه کمی باید به کیفیت هم توجه داشت، علوم انسانی از رشته‌های دشوار شاخه نظری است و دروس تخصصی سنگینی دارد؛ توسعه رشته علوم انسانی مدنظر ما نیست و به دنبال این هستیم مطابق دستور سند تحول بنیادین به کیفیت رشته انسانی توجه داشته باشیم، امسال توانستیم تعداد دانش‌آموزان رشته علوم انسانی را 1.5 درصد کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیشترین جمعیت پشت کنکوری‌ها در رشته علوم تجربی هستند، افزود: باید از توزیع نامتوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی ممانعت کرد و اکنون کاهش و تعدیل رشته تجربی تجربی و افزایش دانش‌آموزان در رشته ریاضی مدنظر است با این حال امسال نتوانستیم تعداد دانش‌آموزان در رشته تجربی را نسبت به سال گذشته کاهش دهیم و هم اکنون 37 درصد دانش‌آموزان در رشته تجربی تحصیل می‌کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1844075