جمعه 30 شهریور 1403

اصلاح بیش از 400 نقطه حادثه‌خیز در کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اصلاح بیش از 400 نقطه حادثه‌خیز در کشور

مجید صباغ زاده مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در برنامه میز اقتصاد گفت: همواره نقاط پرخطر و حادثه خیز در کشور یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان در حوزه حمل و نقل است چراکه بخشی از تصادفات در جاده های کشور منجر به وارد آمدن خسارت های اقتصادی و اجتماعی فراوان و جبران‌ناپذیری به کشورها می‌شود.

او گفت: این تصادفات، نه تنها خسارت‌های جانی بلکه خسارت‌های مالی و روانی بسیاری را باعث می شوند. طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد قابل توجهی از این تصادفات در نقاط خاص و شناسایی شده‌ای به عنوان نقاط پرحادثه متمرکز شده‌اند که شناسایی و رفع مشکل این نقاط از منظر اقتصادی با توجه به سطح عظیم راه‌های موجود دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

صباغ زاده گفت: از سال 84 یک عزم ملی پشت کار بود. بیش از 80 درصد رانندگان از کمربند ایمنی استفاده می کنند. امروزه تلفات جاده ای از 28 هزار به 16 هزار نفر رسیده است که این عدد را هم باید کاهش دهیم.

او افزود: همچنین ایمنی خودروها هم در تصادفات دخیل می باشد. ما به تنهایی نمی توانیم به هدف منسجم برسیم. همچنین 877 نقاط حادثه خیز شناسایی شد.

صباغ زاده بیان کرد: 400 نقطه حادثه خیز در سال گذشته قرار بود اصلاح شود که خوشبختانه بیش از 400 نقطه اصلاح شد و مابقی هم منوط به تامین منابع مالی است. اگر منابع تامین شود مابقی نقاط حادثه خیز اصلاح خواهد شود.

صباغ زاده افزود: هدف ما زیرساخت نقاط حادثه خیز است به طوری که در نقاطی که تعداد تصادفات بالاست سرعت و سبقت غیرمجاز یا خواب آلودگی عامل بوده است. پس همه موارد به جاده های کشور مربوط نمی شود.

او گفت: سال گذشته ما جاده هایمان را بر اساس شاخص و ایمنی ستاره دار کرده ایم، در حال حاضر 6 درصد راه های کشور آزادراه هستند.

خبرنگار: رضا زارع