چهارشنبه 28 شهریور 1403

اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی‌رود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی‌رود

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور تاکید کرد: اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی رود اما ممکن است تعدیلی در نحوه و درصد تاثیر سوابق تحصیلی ایجاد شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور تاکید کرد: اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی رود اما ممکن است تعدیلی در نحوه و درصد تاثیر سوابق تحصیلی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در برنامه خبری شب گذشته مصوبه شورای عالی فرهنگی در زمینه کنکور سراسری سال 1403 و برداشته شدن ممنوعیت انتخاب رشته پذیرفته شدگان کنکور 1402 را تشریح کرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور امسال برای اولین بار هم داوطلبان سال 1402 و هم داوطلبان سال 1403 متقاضی انتخاب رشته هستند. سال گذشته تعداد زیادی از داوطلبان سال 1402 در دانشگاه قبول شدند و داوطلبان سال 1403 اعتراض داشتند که انتخاب رشته این دسته از پذیرفته شدگان 1402 موجب می شود ظرفیت 1403 دچار خدشه شود.

وی افزود: این اعتراضات وارد بود و ما به عنوان سازمان ملی سنجش پیشنهاداتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم که مصوب شد در سال 1403 به همان میزانی که داوطلبانی که در سال 1402 قبول شده اند و در سال 1403 انتخاب رشته می کنند، ظرفیت ویژه ای اضافه شود تا هر دو دسته از داوطلبان سال 1403 و داوطلبان سال 1402 از آن منتفع شوند.

پورعباس خاطرنشان کرد: مصوبه دیگری که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور مصوب کرد این است که از سال 1404 تمام کسانی که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دوره های رایگان و غیررایگان قبول می شوند چه در دانشگاه ثبت نام کنند و چه ثبت نام نکنند، اجازه ندارند در سال بعد از آن در آزمون سراسری شرکت کنند و انتخاب رشته کنند و در صورتی که می خواهند رشته دیگری قبول شوند باید یک سال صبر کنند.

وی اظهار داشت: همچنین براساس این مصوبه تمامی دوره های روزانه در تمامی رشته ها (گروه های آزمایشی پنج گانه) مشمول این مصوبه می شوند و داوطلبانی که پذیرفته می شوند و چه ثبت نام کنند و چه ثبت نام نکنند حق شرکت در آزمون سراسری و انتخاب رشته مجدد در سال بعد آن را ندارند و باید یک سال فاصله داشته باشند.

سرپرست سازمان ملی سنجش یادآور شد: دو دسته اعتراض در روزهای اخیر وجود داشت که یک گروه افرادی بودند که در سال 1403 می خواستند رشته خود در 1402 را بهبود ببخشند و و یک گروه هم داوطلبان سال 1403 می گفتند که با انتخاب رشته پذیرفته شدگان ظرفیت ها محدود می شود که با این تدبیر مشکل حل شده است.

وی در پاسخ به موضوع تغییر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: قرار است در آینده یک بازنگری در زمینه مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور صورت گیرد اما فرآیند تاثیر قطعی سوابق تحصیلی قطعا ادامه دارد. سال دوازدهم و سال یازدهم قطعا تاثیر سوابق تحصیلی خود را خواهند داشت. ممکن است درباره تاثیر سوابق تحصیلی سال دهم تعدیلاتی صورت گیرد. همچنین ممکن است درباره تاثیر 60 درصدی سوابق در سال آینده تعدیلی صورت گیرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور تاکید کرد: اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور وجود دارد و از بین نمی رود.

پورعباس درباره هم ترازی نمرات کنکوری ها گفت: هم ترازی فقط امسال اتفاق می افتد چرا که سال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد بود و امسال تاثیر سوابق تحصیلی به 50 درصد رسید. همین موضوع ترازهای کنکور را در دو سال غیرقابل مقایسه می کند. ضمن اینکه مطرح شده است که رتبه های بیشتر بوده دلیل اش وجود داوطلبان سال 1402 بوده و در واقع صف انتخاب رشته کنندگان سال 1403 توسط داوطلبان 1402 طولانی تر شده است.