چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

اعلام زمان برگزاری آزمون سردفتری

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
اعلام زمان برگزاری آزمون سردفتری

فارس نوشت: سخنگوی سازمان ثبت از برگزاری آزمون سردفتر در سال جاری خبرداد و گفت: زمان برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش و آموزش کشور است.

صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز چهارشنبه 8 آذرماه 1402 در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: این سازمان در چهار حوزه وظایفی بر عهده دارد.

وی افزود: یکی از این وظایف تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و نقل و انتقالات در بحث اسناد است؛ تا کنون 33 میلیون سند مالکیت در کل کشور صادر شده است.

این مقام قضائی خاطرنشان: تا سال 1389 هر آنچه که اسناد صادر می‌شد دفترچه ای بود و از سال 1390 که اسناد به صورت تک برگ صادر می شدند، از 33 میلیون سند مالکیت صادر شده 21 میلیون اسناد به‌صورت تک برگ بوده و مابقی به صورت دفترچه‌ای هستند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: دومین وظیفه سازمان ثبت، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری است که تاکنون 2 میلیون و 300 شرکت و موسسه غیرتجاری در کشور ثبت شده است.

کشاورز تصریح کرد: تاکنون پرونده اجرایی که در سازمان ثبت باقی مانده، قریب 430 هزار پرونده اجرایی داریم که در سطح کشور در حال پیگیری است. تشکیل پرونده اجرایی در دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق تشکیل می‌شود و بعد از آن به اداره ثبت سازمان ارجاع می شود.

وی با بیان اینکه اعتباربخشیدن به عقود معاملات مردم از دیگر وظایف سازمان ثبت است که از طریق دفاتر ازدواج رسمی و طلاق انجام می‌شود، تصریح کرد: 8هزار و 544 سردفتر اسناد رسمی داریم.

کشاورز گفت: 2هزار و 410 سردفتر ازدواج و بیش از دو هزار نیز سردفتر طلاق و 2345هزار و سردفتر هردو یعنی طلاق و ازدواج داریم و 6هزار و 802 دفتریار دفاتر اسناد داریم که شاغل هستند.

وی افزود: در سال گذشته، 19 میلیون سند رسمی در دفاتر اسناد تنظیم شده و در 8 ماهه نخست سال جاری 12 میلیون سند رسمی در دفاتر اسناد تنظیم شده است. اتمام حدنگاری در حوزه اراضی زراعی و تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ ازاولویت های وظایف سازمان ثبت است.

بیشتر بخوانید:

آموزش غسالی به دانشجویان در غسالخانه بهشت زهرا + عکس

47236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1842553