یک‌شنبه 15 مهر 1403

افزایش تقاضای انجام تحقیقات کاربردی به پارک علم‌وفناوری خراسان شمالی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش تقاضای انجام تحقیقات کاربردی به پارک علم‌وفناوری خراسان شمالی

مهران گرمه‌ای گفت: تعداد تقاضاهای دستگاه‌های اجرایی به پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی برای انجام تحقیقات به‌منظور رفع مسئله بیشتر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهران گرمه‌ای، رئیس پارک علم‌وفناوری خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: رویکردهای تحقیقاتی - پژوهشی در پارک علم و فناوری در دو محور حمایت و پشتیبانی می شوند.

گرمه ای گفت: شرکت های فناوری که درصدد هستند ایده ای را تجاری سازی کنند، هنگامی‌که ایده را به پارک علم و فناوری معرفی می کنند، پارک پس از انجام ارزیابی ایده، در صورتی‌که برآورد کرده اید قابلیت تجاری سازی را دارد، مورد حمایت قرار می دهد.

وی همچنین افزود: علاوه بر این، پارک علم و فناوری به شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در استان می پردازد و پس از انجام ارزیابی ها به این نتیجه می رسد که چه ظرفیت های موجودی قابلیت تجاری سازی را دارند در ارتباط با دانشگاه ها مسیر تجاری سازی ظرفیت ها را در پیش می گیرد که در این راستا، مرکز نوآوری روستاهای خلاق را ایجاد کرده ایم.

با این وجود، این مسئول تصریح کرد: تبدیل ایده به محصول تجاری سازی شده نیازمند انجام تحقیقات و بهره گیری از علم و تجربه اساتید دانشگاهی و دیگر نخبگان است.

وی در ادامه با بیان اینکه خراسان شمالی، استانی نوپا است، بیان کرد: هنوز استان در زمینه های وجود اساتید علمی دانشگاهی به تعداد کافی و در تمامی رشته ها همچنین وجود آزمایشگاه ها و کتابخانه های غنی با کمبودهای جدی مواجه است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: فناوران مجبور هستند که از داشته های زیرساختی کم تحقیقاتی و پژوهشی در استان نهایت استفاده را داشته باشند.

افزون بر این، وی بیان کرد: وضعیت اختصاص منابع مالی به پارک علم و فناوری استان نیز در حدی نیست که بتوان همه جانبه از ایده های فناورانه که قابلیت تجاری سازی را دارند، حمایت کرد.

گرمه ای در ادامه با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته انجام پژوهش ها و تهیه پایان نامه ها، دارای سفارش دهنده هستند و حمایت مالی قوی برای تحقیق و پژوهش موضوعات سفارش شده اختصاص داده می شود، ابراز خرسندی کرد: در کشور ایران نیز این دیدگاه رقم خورده است تا انجام تحقیقات مبتنی بر سفارش دستگاه اجرایی و یا بخش خصوصی برای حل مسئله و تولید ثروت باشد.

وی یادآور شد: شاهد هستیم که بخش دولتی در کشور و استان درصدد برآمده اند تا برای رفع مشکلاتی که به آن گرفتار هستند را از طریق واحدهای تحقیقاتی و فناورانه حل کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی افزود: تعداد تقاضاهای دستگاه های اجرایی به پارک علم و فناوری استان برای انجام تحقیقات به منظور رفع مسئله بیشتر شده است.

انتهای پیام /