پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

افزایش تورم بی سابقه در آلمان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش تورم بی سابقه در آلمان

اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد، تورم سالانه این کشور در ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) به بالاترین رقم در نزدیک به 50 سال گذشته رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اداره آمار فدرال آلمان (Destatis) امروز اعلام کرد، تورم سالانه این کشور در ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) به 8.8 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم در نزدیک به 50 سال گذشته است.

بنا بر اعلام این اداره، این افزایش ناشی رشد قیمت فرآورده های انرژی و مواد غذایی بوده است. نرخ تورم آلمان در ماه جولای 8.5 درصد بود. جورج تیل، رئیس اداره آمار فدرال آلمان گفت: «دلیل اصلی تورم بالا هنوز افزایش هزینه فرآورده های انرژی و مواد غذایی است. دو بسته کمکی، در مجموع از ژوئن تا آگوست 2022 اندکی اثر کاهشی بر نرخ تورم داشته است.» این گزارش تاکید می‌کند، با وجود بسته های کمکی، قیمت فرآورده های انرژی نسبت به سال گذشته 35.6 درصد افزایش یافته است. به صورت ویژه، افزایش زیادی برای انرژی خانوار وجود دارد. قیمت نفت کوره بیشتر از دو برابر شده است درحالی که قیمت گاز طبیعی 83.8 درصد بالا رفته است. همچنین هزینه های زندگی در آلمان برای ششمین ماه متوالی شاهد افزایش 16.6 درصدی قیمت مواد غذایی بوده است. بحران هزینه های زندگی و افزایش هزینه های انرژی به شدت برای مردم و کسب و کارهای آلمان مشکل ایجاد کرده است. هفته نامه انگلیسی اکونومیست اخیرا به نقل از انجمن صنعت آلمان نوشت، در حال حاضر، بزرگ ترین چالشی که بخش صنعتی آلمان با آن مواجه است افزایش هزینه های انرژی است. مدیرعامل دویچه بانک به عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور روز گذشته هشدار داد، آلمان به عنوان موتور اقتصادی اروپا با رشد منفی اقتصادی مواجه خواهد شد. وی اختلال در چرخه تامین کالا در جهان در کنار کمبود نیروی کار و کمبود گاز و برق و به دنبال آن بالا رفتن هزینه های زندگی این عوامل اصلی رکورد زدن تورم در حوزه یورو به ویژه آلمان دانست.