چهارشنبه 6 تیر 1403

افزایش مصرف برق | ادارات صرفه جویی کنند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش مصرف برق | ادارات صرفه جویی کنند

آمار نشان می دهد که مصرف برق نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش 10 درصدی پیدا کرده است.

مصرف برق در فصل گرما، افزایش پیدا می کند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. اما نیاز است با رعایت الگوی مصرف، صرفه جویی را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: هفته گذشته مصرف برق به 70 هزار و 550 مگاوات افزایش 10 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

عبدالامیر یاقوتی افزود: در صورتی که هوا گرم‌تر شود، پیش بینی می‌شود که این میزان افزایش بیشتری یابد، اما به طور حتم با کمک همه مشترکان و به ویژه مشترکانی چون صنایع که امکان جابه جایی بار (زمان استفاده از برق) را دارند، امکان تأمین برق پایدار برای تمامی مشترکان وجود خواهد داشت.

وی در خصوص مصرف بخش اداری کشور نیز با بیان اینکه این بخش از مؤلفه‌های تأثیرگذار در شبکه برق محسوب می‌شود، ادامه داد: حدود 5 هزار مگاوات از مجموع مصرف برق مصرف کنندگان نهایی کشور به بخش اداری اختصاص دارد و فرصت‌های بسیار خوبی برای صرفه‌جویی در این بخش وجود دارد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: بر اساس مصوبات ابلاغ شده ادارات موظف به کاهش مصرف برق خود تا 40 درصد در ساعات کاری و 70 درصد در ساعات پس از پایان کار هستند که این میزان نسبت به سال 1400 سنجیده می‌شود.

یاقوتی ادامه داد: این مشترکان مصرف برق خود را با استفاده از راهکارهای ساده ای همچون خاموش کردن تجهیزات برقی اضافی، تعدیل روشنایی و استفاده حداکثر از روشنایی طبیعی، تعدیل دمای محیط و تنظیم ترموستات سیستم‌های سرمایشی، استفاده از مولدهای اضطراری در ساعات اداری کاهش دهند و در ساعات غیر اداری تمامی وسایل سرمایشی و وسایل برقی غیرضروری را کاملاً خاموش کنند.

وی همچنین از نصب کنتورهای هوشمند برای پایش مصرف برق ادارات خبر داد و گفت: در صورتی که مشترکان اداری از میزان در نظر گرفته شده عبور و مصوبات را رعایت نکنند، به صورت خودکار فرمان قطع صادر می‌شود و به همین دلیل از مسؤولان ادارات می‌خواهیم به منظور ارائه خدمات به مراجعان خود نسبت به مصرف برق دقت کنند.

بر اساس اعلام، شرکت توانیر، تعرفه برق مشترکان خانگی به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر با افزایش مصرف برق، نرخ هر کیلووات‌ساعت به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

معیار تعیین مصرف، الگوی مصرف است. الگوی مصرف به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که 75 درصد مشترکان کمتر از آن مصرف برق در ماه دارند.

سایر پله‌های مصرف شامل تا الگوی مصرف (75 درصد مشترکان)، از الگو تا 1. 5 برابر آن (15 درصد مشترکان)، از 1. 5 تا 2. 5 برابر آن (8 درصد مشترکان) و بیش از 2. 5 برابر الگو، 2 درصد مشترکان مشمول هستند.

الگوی مصرف در مناطق عادی کشور در ماه‌های گرم (خرداد تا شهریور) 300 کیلووات‌ساعت است؛ به طور مثال اگر یک مشترک در ماه 300 کیلووات‌ساعت برق مصرف کند، نرخ برق آن به‌ازای هر کیلووات‌ساعت حدود 130 تومان و بهای انرژی مصرفی ماهانه آن نیز (300 کیلووات‌ساعت) برابر 36 هزار تومان خواهد بود.

حال اگر یک مشترک در ماه 450 کیلووات‌ساعت برق مصرف کند، نرخ برق برابر 390 تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت و بهای انرژی در ماه برابر 175 هزار تومان خواهد شد؛ به عبارتی با افزایش 1. 5 برابری مصرف، نرخ برق 3 برابر و مبلغ 4. 5 برابر می‌شود.

همچنین اگر مصرف یک مشترک در ماه به 750 کیلووات‌ساعت برسد، نرخ انرژی 821 تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت و مبلغ آن نیز 615 هزار تومان خواهد شد.؛ به عبارت دیگر با 2. 5 برابر شدن مصرف، نرخ برق 6. 3 برابر و مبلغ آن 17 برابر می‌شود.

افزایش مصرف برق | ادارات صرفه جویی کنند 2