شنبه 7 مهر 1403

افزایش نرخ رشد بازار جهانی چاپ به بیش از هزار میلیارد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
افزایش نرخ رشد بازار جهانی چاپ به بیش از هزار میلیارد

رئیس اتحادیه صادرکنندکان صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌گوید: تازه‌ترین آمار از افرایش نرخ رشد بازار چاپ و بسته‌بندی به بیش از هزار میلیارد حکایت دارند و ایران نیز باید از این فرصت استفاده کند.

- اخبار فرهنگی -

بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌گفت: بر اساس آخرین تحقیقات موسسه اسمیتزر، بین سال‌های 2024 تا 2029، بازار چاپ بسته‌بندی و برچسب‌های چاپی با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 6.3 درصد تا سال 2029 به 700 میلیارد دلار و بازار کل صنعت چاپ به بیش از 1100 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: رشد تقاضا برای بسته‌بندی‌های چاپی ناشی از عوامل بنیادی و بلندمدتی مانند افزایش جمعیت جهانی و رشد شهرنشینی است. با افزایش جمعیت، نیاز به محصولات مصرفی و بسته‌بندی‌های مرتبط به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد. همچنین، روند شهرنشینی باعث تغییر در الگوهای خرید و مصرف می‌شود، به‌ویژه در شهرها که تمایل به استفاده از محصولات با بسته‌بندی‌های جذاب‌تر و کارآمدتر بیشتر است.

اختصاص فضای نمایشگاهی رایگان به برگزیدگان جشنواره صنعت چاپ در ایفپکس3

به گفته این عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران، علاوه بر این، رشد فناوری‌های چاپ و نوآوری در طراحی و مواد بسته‌بندی، به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا با کیفیت بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر محصولات خود را عرضه کنند. در نتیجه، صنعت بسته‌بندی چاپی با توجه به این تحولات در حال تبدیل به یکی از ارکان کلیدی زنجیره تأمین جهانی است و پیش‌بینی می‌شود که نقش آن در سال‌های آتی پررنگ‌تر شود.

عابدین تصریح کرد: این رشد پایدار فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. در صورتیکه این سرمایه‌گذاری‌ها کارشناسی شده و با نوآوری و خلاقیت همراه باشد، توسعه بازارهای صادراتی، رشد درآمد ارزی و سودآوری قابل توجهی را امکان پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه ایران در منطقه و ظرفیت های موجود اعم از منابع زیرزمینی که می‌تواند در تولید محصولات بسته‌بندی مزیت‌دار بوده و نسبت به ارزش افزوده و درآمد حاصل از صادرات کالاهای بسته‌بندی موثر باشد، ما نیز باید با استفاده از روش‌ها و استنانداردهای علمی و پروسه‌های تحقیق و توسعه نسبت به کسب بخشی از درآمد صنعت چاپ و بسته‌بندی در بازار بین‌المللی اقدام کنیم.