یک‌شنبه 7 تیر 1405

افزایش 12 هزار بشکه‌ای تولید نفت در میدان‌های سپهر و جفیر تا پایان 1403

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
افزایش 12 هزار بشکه‌ای تولید نفت در میدان‌های سپهر و جفیر تا پایان 1403

مجری طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر گفت: در این میدان‌ها افزایش تولید خواهیم داشت و تا دی‌ماه تولید نفت در این دو میدان از 43 هزار بشکه به 55 هزار بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همایون کاظمینی درباره افزایش تولید میدان‌های سپهر و جفیر توضیح داد: فاز یک این میدان‌ها که قرار بود به تولید روزانه 36 هزار بشکه برسد، اکنون روزانه 44 هزار بشکه تولید دارد. وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که داریم، 4 تا 5 سال آینده باید به 110 هزار بشکه در روز برسیم که تا پایان امسال به تولید روزانه 55 تا 60 هزار بشکه خواهد رسید. مجری طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که از مخزن و چاه دیدیم، پیش‌بینی می‌کنیم از 110 هزار بشکه تولید عبور کنیم و مطابق برنامه برای فاز یک این میدان‌ها 4 سال و برای فاز دوم 6 سال در نظر گرفته شده بود که برای فاز دوم 22 حلقه چاه در لایه فهلیان و 44 حلقه چاه در لایه سروک است. کاظمینی بیان کرد: اکنون طبق برنامه در حال پیشروی هستیم و برنده‌های بسته‌های یک، دو و سه قرارداد‌های پیمانکاری تأمین کالا مشخص شده است و در انتظار کارگروه مدیریت مشترک (gmc) هستیم که تأییدیه را بگیرند و کار را به پیمانکاران واگذار کنیم و طبق تعهدات پیش رویم. وی افزود: پیش‌بینی‌ای که داشتیم برای حجم تولید در میدان سپهر و لایه فهلیان بود؛ زیرا نخستین بار که در این میدان چاه فهلیان می‌زدیم و دِبی مثبتی داشتیم، قرار بر آن بود که با 20 حلقه چاه به 36 هزار بشکه در روز برسیم، درحالی‌که با حفر 9 حلقه چاه به 43 هزار بشکه در روز رسیدیم که پیام خوبی است و نشان می‌دهد این میدان ظرفیت مطلوبی برای برداشت دارد. مجری طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر گفت: در تلاشیم که تولید را در این میدان‌ها افزایش دهیم و تولید نفت تا دی‌ماه از 43 هزار بشکه به 55 هزار بشکه در روز می‌رسد که این حجم از تولید، هر سال یک‌میلیارد دلار عوائد برای کشور به همراه دارد.