سه‌شنبه 17 مهر 1403

"اقلیم فضا"چالشی جدید برای ماهواره‌های ایرانی؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
"اقلیم فضا"چالشی جدید برای ماهواره‌های ایرانی؟

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: در گذشته، یکی از ماهواره‌های پرتاب شده کشورمان به دلیل مواجهه با پدیده "آب و هوای فضایی" (space weather) از کار افتاد! این رویداد اهمیت شناخت دقیق از شرایط اقلیمی فضا را برای کشورمان بیش از پیش آشکار ساخت.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، امروز نشست تخصصی اقلیم فضایی و پایش فعالیت‌های خورشیدی در چهارمین روز از هفته جهانی فضا برگزار شد.

دکتر محمدرضا نوابی؛ رئیس پژوهشگاه هوافضا در این نشست تخصصی اظهار کرد: اقلیم فضا، ریشه در مباحث بنیادین اخترفیزیک و علوم پایه دارد و در پژوهشگاه هوافضا نیز در کمیته تشعشعات فضایی به آن پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: از دیدگاه مهندسی هوافضا و فضایی، اقلیم فضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه تشعشعات فضایی می‌توانند عملکرد ماهواره‌ها، به ویژه ماهواره‌هایی که در مدار قرار می‌گیرند، به شدت مختل کنند. این اختلال می‌تواند هم بر عملکرد کلی ماهواره و هم بر زیرسامانه‌های آن تأثیرگذار باشد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: بنابراین، برای کشوری که قصد دارد در آینده تعداد بیشتری ماهواره را به مدار بفرستد، درک عمیق از اقلیم فضا و تأثیرات آن امری ضروری است. اگرچه تاکنون شاید به اهمیت این موضوع به اندازه کافی توجه نشده بود، اما امروزه این نیاز به شدت احساس می‌شود.

قرارداد 1000 میلیارد تومانی سازمان فضایی با شرکت‌های خصوصی

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: در گذشته، یکی از ماهواره‌های پرتاب شده کشورمان به دلیل مواجهه با پدیده "آب و هوای فضایی" (space weather) از کار افتاد. این رویداد اهمیت شناخت دقیق از شرایط اقلیمی فضا را برای کشورمان بیش از پیش آشکار ساخت.

نوابی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های بلندمدت کشور برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر، درک عمیق از عوامل محیطی فضا و تأثیر آنها بر عملکرد ماهواره‌ها، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه تاکنون شاید به اندازه کافی به این موضوع توجه نشده بود، اما اکنون ضرورت آن به شدت احساس می‌شود.