شنبه 1 اردیبهشت 1403

امام رضا (ع) لقب معصومه را برگزیدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
امام رضا (ع) لقب معصومه را برگزیدند

یک کارشناس مذهبی گفت: لقب معصومه از زبان مبارک امام رضا (ع) به ایشان داده شده است.

حجت السلام تقوایی کارشناس مذهبی درباره حضرت معصومه (س) فرمودند: مقام شفاعت در قیامت خاص اولیاء الله است و یکی از برترین شفیعان روز محشر، فاطمه معصومه سلام الله علیها است. هیچکدام از ما در جایگاهی نیستیم که بخواهیم شخصاً در مورد فضایل اخلاقی بانویی بگوییم که به فرموده امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام معرفت حقش پاداش بهشت را دارد؛ چرا که اساساً باید درکی از آن فضایل داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیه از خدا می‌خواهیم که معرفت اهل بیت علیه السلام از ما سلب نشود؛ لذا بهترین راه شناخت فضایل و مکارم اخلاق این بانوی آسمانی مراجعه به فرمایش‌های اهل بیت علیهم السلام و زیارتنامه شفیعه روز جزا است.

حجت الاسلام تقوایی در خصوص علت ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: برای ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها چند دلیل ذکر شده است، البته مقام بالای حضرت معصومه سلام الله علیها از سفارش‌های اهل بیت علیهم السلام دانسته می‌شود، اما اینکه ایشان چون هم کفوی نداشتند ازدواج نکردند به نظر درست نباشد. چرا که اگر قرار بود همه با کفو خود ازدواج کنند، ائمه علیهم السلام باید مجرد می‌ماندند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دلیل دیگری که برای ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام الله علیها ذکر شده است، فضای حاکم در زمان حیات امام کاظم علیه السلام بود که بعد از واقعه کربلا فضای فوق العاده سختی بر ائمه علیهم السلام و شیعیان به وجود آمد؛ به گونه‌ای که امام کاظم علیهم السلام سال‌ها در زندان بودند و حتی برای اینکه ایشان به عنوان شیعه شناخته نشوند و به جهت حفظ جان ایشان و شیعیان، ارتباط با امام کاظم علیهم السلام و خانواده و اهل بیت ایشان محدود بود.

وی افزود: اما اصل موضوع این است که شأن حضرت معصومت سلام الله علیها خیلی بالا بود که کسی هم کفو ایشان پیدا نشد، این از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام فهمیده می‌شود و آنچه که از زندگانی این بانوی آسمانی نشان داده می‌شود، این است که بدانیم ایشان چگونه به مقامی رسید که امام زمانشان (امام رضا (ع)) بفرمایند: زیارتش با معرفت به حق، پاداش بهشت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت