دوشنبه 2 مهر 1403

امسال 2 میلیون و 800 هزارتن برنج تولید می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
امسال 2 میلیون و 800 هزارتن برنج تولید می‌شود

قاسم پیشه‌ور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کشت برنج به عنوان دومین محصول استراتژیک از بهمن و اسفند شروع می‌شود و چالش اساسی در این حوزه عدم تعیین قیمت خرید تضمینی در 2 سال گذشته بود.

به گفته او، در شرایط کنونی که برنج در انبارهای شالیکوبی است، قیمت مشخصی ندارد که امیدواریم ابتدا قیمت برای برنج های برداشت شده در سال1403 مشخص شود؛ چراکه در استان‌های شمالی 80 درصد کشت اول برداشت شده و از هفته گذشته برداشت کشت دوم آغاز شده است.

پیشه‌ور ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که امسال از مجموع 880 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج، 2 میلیون و 800 هزار تن برنج برداشت شود که با احتساب سرانه مصرف به خودکفایی رسیده‌ایم، از این رو باید جلوی واردات گرفته شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با تاکید بر حمایت از کشت برنج داخل افزود: در جلسات بارها علام کرده‌ایم که اگر یارانه برنج به جای کشاورزان خارجی به کشاورز داخلی داده شود، در این محصول استراتژیک می‌توان به توسعه پایدار رسید که در این صورت نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه باید جزء صادرکنندگان برنج باشیم.

او گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران، مصرف سرانه برنج به ازای هر نفر 27 کیلوگرم است، درحالیکه وقتی قرار است واردات انجام شود این عدد 42 کیلوگرم اعلام می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی