سه‌شنبه 17 مهر 1403

امسال 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای عملیات آبخیزداری مصوب شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
امسال 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای عملیات آبخیزداری مصوب شد

حمید نوری مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: بنابر آمار در سطح 32 میلیون هکتار عملیات انجام شده و در سطح 90 میلیون هکتار اراضی آماده برنامه ریزی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است که در برنامه هفتم در سطح 20 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری باید اجرا شود، از این رو 70 هکتار مابقی را در برنامه هشتم باید برنامه ریزی کنیم.

این مقام مسئول افزود: بنابر آمار از سطح 90 میلیون هکتار اراضی باقی مانده، حدود 20 میلیون هکتار آن برای اجرای آبخیزداری و آبخوانداری توسط کارشناسان در برنامه هفتم مورد مطالعه قرار گرفته است که براین اساس عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، سالانه در چهار میلیون هکتار اجرا می‌شود.

به گفته او، امسال برای تحقق تعهدات برنامه هفتم و اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در 4 میلیون هکتار اراض به 50 تا 70 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، درحالیکه امسال دو هزار میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای آبخیزداری و آبخوانداری مصوب شده است.

نوری ادامه داد: با توجه به تخصیص اعتبارات، سال گذشته 60 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در کشور داشتیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها افزود: در برنامه هفتم کاهش 20 درصدی فرسایش آبی و کاهش 20 درصدی فرسایش بادی هدفگذاری شده است، همچنین در این برنامه به موضوع حفاظت خاک و آب و پوشش گیاهی نسبت به برنامه‌های گذشته بیشتر توجه شده است.

نوری گفت: تاکنون در سطح 32 میلیون هکتار از مساحت عرصه‌های مورد نیاز، عملیات آبخیزداری و آبخونداری صورت گرفته و یا در دست اجراست.

خبرنگار: آزاده محبی