دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

امضای تفاهم‌نامه کانون وکلا و دادگستری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی / کشور از نظر فرهنگی نیاز به تحول دارد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
امضای تفاهم‌نامه کانون وکلا و دادگستری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی / کشور از نظر فرهنگی نیاز به تحول دارد

نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: مردم توقع دارند در کشور از نظر فرهنگی نیز تحولی ایجاد شود و این ولنگاری و بی بندوباری اگر در کشور رشد کند و ارزش های دینی از بین برود کشور از نظر مسائل امنیتی دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، صبح امروز طی نشستی تفاهم‌نامه کانون وکلا و دادگستری استان با ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با حضور آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان به امضا رسید.

حجت الاسلام و المسلمین علی نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در این نشست، اظهار کرد: این تفاهم نامه را به فال نیک گرفته و ان‌شاءالله در پی این تفاهم نامه کار بسیار نیکی انجام خواهد شد.

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی و قانونی

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد جامعه است و همه ما به عنوان وظیفه شرعی و قانونی باید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم همانگونه که سایر واجبات الهی را انجام می‌دهیم این واجب الهی را انجام دهیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در تمام کشور مظلوم واقع شده که باید با همت همه شما سروران این کار زنده شود به خصوص در این دولتی که دولت مردمی است و انتظار مردم همین بوده و انتظار به جایی است.

کشور نیازمند تحول فرهنگی است

حجت الاسلام نسائی عنوان کرد: مردم توقع دارند در کشور از نظر فرهنگی نیز تحولی ایجاد شود و این ولنگاری و بی بندوباری اگر در کشور رشد کند و ارزش های دینی از بین برود کشور از نظر مسائل امنیتی دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قبلا مشکلاتی وجود داشت، اظهار کرد: قانونی را در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر یا حمایت از آمرین به معروف و نهی از منکر نداشتیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه شورای اسلامی قانونی مصوب کرد و در حال حاضر قانون در این مورد داریم.

حجت الاسلام نسائی در مورد این تفاهم نامه، بیان کرد: این تفاهم نامه با دقت و دقیق نوشته شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی تصریح کرد: ان شاءالله وکلا که بازوی پرتوان دستگاه قضایی هستند جانانه دفاع کنند؛ وکیل بازو است. وکیل می‌تواند به اجرای عدالت کمک کند و حق نیز همین است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی کمتر وکیلی را دیدیم که خدای ناکرده تخلفی داشته باشد یا اگر هست خیلی در سطح پایین است و این به دلیل سالم بودن این قشر است.

حجت الاسلام نسائی اظهار کرد: امید است کانون وکلای استان نسبت به این موضوع و این تفاهم نامه یک جدیت ویژه‌ای داشته باشند؛ اگر افرادی به وکلا مراجعه می‌کنند یا پرونده ای ارجاع شود در تنظیم لایحه دفاعی دقت کنند و تمام ابعاد قضیه را در نظر بگیرند چراکه شرح وظایف وکیل در قانون مشخص است.

وی افزود: در سیستم دادسرا ما به عنوان مدعی العموم می‌توانیم از آمرین به معروف و افرادی که نهی از منکر می‌کنند دفاع کنیم. اما وقتی پرونده با کیفر خواست به دادگاه رفت در دادگاه قاضی دادگاه باید بی طرف باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی ادامه داد: اینجا وظیفه وکیل است ار فردی که قرب الی الله امر به معروف کرده اما از طرف افراد هنجار شکن مورد هجمه و صدمه قرار گرفته است وکیل اینجا باید از این فرد دفاع کرده و لایحه های خوبی بنویسد و تمام ادله ای که به ذهنش میرسد جمع آوری و در لایحه نوشته مستندات جمع آوری شود تا ان شاءالله ما هم کیفرخواستی که صادر کردیم در دادگاه بتوانیم یک رای بگیریم.

حجت الاسلام نسائی گفت: اگر ما در مرحله تحقیقات ضعیف عمل کنیم شاید نتوانیم از دادگاه کیفری رای بگیریم و وقتی نتوانیم رای بگیریم دست ما از زمین و آسمان کوتاه می‌شود. لذا در پرونده‌های ارجاعی، دادسرا نقش داشته و نقش وکلا خیلی برجسته است.

وی تصریح کرد: امیدواریم کانون وکلا این پروند ها را به وکلایی بدهد که از لحاظ علمی بنیه قوی دارند تا ان شاءالله باعث اجرای دقیق عدالت شویم.

انتهای پیام /