شنبه 14 مهر 1403

انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم؟ 9 روش کاربردی تشخیص عقیق اصل

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم؟ 9 روش کاربردی تشخیص عقیق اصل

انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم؟ این سوال افرادی است که قصد خرید انگشتر عقیق دارند و می‌خواهند نمونه‌های اصل و تقلبی آن را تشخیص دهند. انگشتر عقیق یکی از محبوب‌ترین انگشتر‌ها است که در مدل‌های مختلف در بازار دیده می‌شود، اما همه انگشتر‌های عقیق موجود در بازار، اصل نیستند. در اینجا قصد داریم با روش‌های تشخیص سنگ عقیق اصل از تقلبی آشنا شویم تا به راحتی بتوانیم یک انگشتر عقیق اصل را خریداری کنیم.

آشنایی با مشخصات عقیق اصل

سنگ عقیق اصل چندین مشخصه کلی دارد که آن را از سنگ‌های مشابه یا تقلبی متمایز می‌کند. اصلی‌ترین مشخصه عقیق اصل، صیقلی بودن آن است. این سنگ کاملا صاف است و خط و خشی روی آن دیده نمی‌شود. اگر سنگ عقیق را در نور نگاه کنید درون آن نقاط تیره و بی‌نظمی‌های دیده می‌شود. در واقع ساختاری شفاف ندارد. مشخصه مهم دیگر در عقیق اصل، مقاومت آن است. این سنگ مقاومت بالایی دارد و به راحتی نمی‌شکند. در نتیجه اگر از ارتفاع بیفتد، دچار آسیب نمی‌شود. همچنین این سنگ، وزن بالایی دارد به طوری که اگر آن را همراه با یک عقیق تقلبی در کف دست خود قرار دهید، سنگینی عقیق اصل را به راحتی احساس می‌کنید. این نشانه بسیار مهمی در تشخیص سنگ اصل است. بنابراین در پاسخ به سوال انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم باید گفت در ابتدا به این مشخصات کلی توجه کنید و سعی کنید آن‌ها را در سنگ عقیق بررسی کنید.

انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم؟

پس از آشنایی با سنگ عقیق و مشخصات کلی آن باید به دنبال روش‌هایی بود که بتواند تشخیص سنگ عقیق اصل را امکان‌پذیر کند.

در ادامه با این روش‌های کاربردی بیشتر آشنا می‌شویم:

1. بافت داخلی سنگ را بررسی کنید.

بافت داخلی سنگ عقیق، یکدست نیست. درون آن خطوط و هاله‌هایی دیده می‌شود که آن را جذاب می‌کند. در برخی از گونه‌های عقیق مانند عقیق یمنی اشکالی شبیه به کندوی زنبور و حباب نیز دیده می‌شود. در عوض در سنگ‌های عقیق تقلبی، شفافیت زیادی دیده می‌شود. سنگ‌های عقیق تقلبی شفافیتی مشابه با ظروف شیشه‌ای دارند و هیچ‌گونه خط، هاله، حباب یا نقطه تیره‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود.

2. به مرز‌های رنگی عقیق توجه کنید.

سنگ عقیق اصل، مرزهای رنگی کاملا مشخصی دارد به طوری که با نگاه کردن به آن می‌توان جایی که یک رنگ شروع شده یا به اتمام رسیده را دقیق مشاهده کرد. در حالی که در سنگ‌های عقیق تقلبی، رنگ‌ها مرز مشخصی ندارند.

3. سعی کنید سنگ عقیق را خراش بدهید.

ساده‌ترین روش تشخیص عقیق اصل از تقلبی، خراش دادن آن است. کافیست سعی کنید با استفاده از وسیله‌ای روی آن خراش ایجاد کنید. اگر عقیق اصل باشد هرگز دچار خراش یا خط و خش نمی‌شود اما سنگ‌های عقیق تقلبی به راحتی دچار خراش و خط و خش می‌شوند.

4. با سنگ عقیق روی شیشه خراش ایجاد کنید.

سنگ عقیق را در دست بگیرید و آن را روی یک شیشه بکشید. سعی کنید با استفاده از سنگ روی شیشه خراش ایجاد کنید. شاید بپرسید که با این کار، انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم باید گفت اگر سنگ عقیق اصل باشد، به راحتی روی شیشه خراش ایجاد می‌کند. این روش یکی از اصلی‌ترین راههای شناسایی انگشتر عقیق اصل است. سنگ‌های عقیق تقلبی نمی‌توانند روی شیشه خراش ایجاد کنند.

5. سنگ عقیق را حرارت دهید.

یک روش دیگر برای تشخیص سنگ عقیق اصل این است که به سنگ عقیق اصل، کمی حرارت بدهید. اگر به سنگ عقیق اصل، با استفاده از یک فندک حرارت بدهید، دچار تغییر رنگ نمی‌شود. این در حالی است که سنگ‌های تقلبی سریعا دچار تغییر رنگ می‌شوند. علت این تغییر رنگ این است که سنگ‌های تقلبی معمولا رنگ می‌شوند و این رنگ‌آمیزی در قیمت بیرونی سنگ انجام می‌شود. بنابراین با حرارت دادن به بخش بیرونی سنگ، رنگ‌ها تغییر می‌کنند. دقت داشته باشید که حرارت باید کم باشد در غیر‌این‌صورت سنگ عقیق اصل نیز در حرارت‌های بالا دچار آسیب می‌شود.

6. دمای سنگ عقیق را بررسی کنید.

سنگ عقیق اصل در سرما، دمای بالایی داشته و در گرما دمای پایینی خواهد داشت. اگر آن را در تابستان و هوای گرم لمس کنید، خواهید دید که سنگ خنک‌تر از دمای موجود است. این ویژگی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های عقیق اصل و تقلبی است. عقیق‌های تقلبی این نوع تغییر دمایی را ندارند و در صورتی که تغییرات دمایی محیط زیاد باشد، دچار ترک می‌شوند.

7. از نور موبایل استفاده کنید.

انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم به طوری که سریعا به جواب برسیم؟ برای این کار باید از نور موبایل و چراغ قوه آن استفاده کنید. نور موبایل خود را روشن کنید و مستقیما به سنگ عقیق بتابانید. اگر عقیق اصل باشد، نور به طور مستقیم از سنگ عبور نمی‌کند و به اطراف سنگ پخش می‌شود. در سنگ‌های تقلبی نور موبایل مستقیما از سنگ عبور می‌کند. این یکی از نشانه‌های بارز تقلبی بودن سنگ عقیق است.

8. روی سطح سنگ دست بکشید.

برخی از افرادی که سنگ‌های تقلبی عقیق را به فروش می‌رسانند، برای اینکه ترک‌های روی سنگ را بپوشانند سنگ را چرب می‌کنند. بنابراین بهتر است روی سنگ را دست بکشید و مطمئن شوید که سنگ چرب نشده باشد.

9. از آزمایشگاه سنگ کمک بگیرید.

برخی از سنگ‌های تقلبی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تشخیص تقلبی بودن آن‌ها کار دشواری است. در چنین شرایطی می‌توانید از آزمایشگاه‌های سنگ‌شناسی کمک بگیرید تا سنگ اصل را از تقلبی تشخیص دهید. در این نوع آزمایشگاه‌ها، ترکیبات درون سنگ مورد بررسی قرار می‌گیرد و به صورت کاملا دقیق و مستند، سنگ اصل تشخیص داده می‌شود. این روش برای افرادی که حجم زیادی از سنگ را خریداری می‌کنند، مناسب است.

قیمت انگشتر عقیق اصل

انگشتر عقیق اصل جزو انگشترهای پرطرفدار محسوب می‌شود. قیمت انگشتر عقیق اصل به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از مهم‌ترین عواملی که بر روی قیمت این سنگ اثرگذار است، شامل رنگ سنگ و نوع آن، محل استخراج سنگ، نوع برش عقیق و جنس رکاب انگشتر می‌شود. معمولا قیمت سنگ عقیق سرخ بیشتر از سایر رنگ‌ها است. یکی از عقیق‌های سرخ رنگ، عقیق یمنی است که گران‌قیمت‌تر و کمیاب‌تر از سایر عقیق‌های سرخ رنگ است. بنابراین اگر در انگشتر عقیق از این نوع سنگ استفاده شده باشد، قیمت انگشتر عقیق بالاتر می‌رود.

خرید انگشتر عقیق اصل

قبل از خرید بهتر است در مورد اینکه انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم، به خوبی تحقیق کنید. همچنین برای خرید انگشتر عقیق مردانه اصل یا انگشتر عقیق زنانه بهتر است به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. فروشگا‌ه‌های معتبر با توجه به اعتبار و سابقه خود همواره در تلاش هستند سنگ‌های اصل را تهیه کنند. به همین دلیل انگشتر‌های باکیفیت و اصل را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهند.

انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم؟ 9 روش کاربردی تشخیص عقیق اصل 2
انگشتر عقیق اصل را چگونه بشناسیم؟ 9 روش کاربردی تشخیص عقیق اصل 3