سه‌شنبه 12 تیر 1403

ایجاد «سبک سالم دانشجویی» باید شعاری برای ما و مراکز مشاوره باشد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ایجاد «سبک سالم دانشجویی» باید شعاری برای ما و مراکز مشاوره باشد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سلامت برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌ها شعار خوبی است و جا دارد در کنار آن به شعار سبک زندگی سالم دانشجویی نیز در سازمان و در مراکز مشاوره اهتمام جدی شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سلامت برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌ها شعار خوبی است و جا دارد در کنار آن به شعار سبک زندگی سالم دانشجویی نیز در سازمان و در مراکز مشاوره اهتمام جدی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، هاشم داداش پور در مراسم اولین دوره ارتقا و مهارت افزایی مشاوران، روان‌شناسان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور گفت: قبل از ورود به مرحله درمان باید پیشگیری را مورد هدف قرار دهیم و بر اساس آن حرکت کنیم، در حقیقت مراکز مشاوره و سلامت باید درمان را به عنوان آخرین مرحله برای دانشجویان در نظر بگیرند و پیش از آن مسئله پیشگیری را در اولویت قرار دهند و اگر چنین شود بسیاری از مسائل حل می‌شود و نیازی به درمان‌های پرهزینه و کم بازده نخواهد بود.

وی افزود: مشاوره عامل مؤثری برای حل بسیاری از مسائل دانشجویان است و در حال حاضر هریک از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دارای یک مرکز مشاوره دانشجویی است و در تلاش هستیم هم ساختار سازمانی این مراکز در راستای بهبود عملکرد تغییر یابد و هم در برنامه‌های این مراکز بازتعریف صورت گرفته و سبک زندگی پررنگ‌تر ظهور و بروز یابد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه شعار «سلامت برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌ها» شعار خوبی است، افزود: اگر قرار باشد سلامت برای همه باشد، سبک زندگی سالم دانشجویی نیز می‌تواند برای ما و مراکز مشاوره به‌عنوان شعار در نظر گرفته شود. در واقع اگر بخواهیم در فضای دانشجویی این سبک زندگی را ایجاد کنیم و اشاعه دهیم، اول باید خود با آن آشنا شویم و آن را در زندگی اجرا کنیم تا در نهایت بتوانیم آن را به درستی برای دانشجویان تبیین و ارائه دهیم.

وی اظهار کرد: مشاوران و همیاران سلامت نیروهای ارزشمندی هستند، اما این تعداد نفر کافی نیستند و قادر به پاسخگوی حجم عظیمی از مسائل و مشکلات دانشجویان نمی‌توانند باشند و نیاز به افزایش نیروهای کارآزموده و مجرب در این حوزه هستیم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: نوع رفتار و سلوک و اسلوب‌ها از قبیل پوشش، مصرف غذا، نگرش‌ها و... که امروز از ما سر می‌زند، اتفاقاتی است که ریشه در دنیای گذشته داشته، بنابراین با نگاه به گذشته در می‌یابیم که نوع عادات و رفتارها و الگوهای خاصی تا کنون در زندگی ما به وجود آمده است و ما باید بتوانیم با تغییر سبک زندگی در آن‌ها نیز تغییراتی ایجاد کنیم.

داداش پور گفت: تغییر در نگرش‌ها نیازمند گذر زمان و روند تدریجی است، مراکز بهداشت به سلامت جسم و مشاوران به سلامت روان و نگرش‌های فرد توجه دارند و اگر نتوانند درخصوص تغییر سبک زندگی گامی بردارند آن زمان چالش‌های جدی شکل خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: تا قبل از این، مراکز مشاوره پیشگیری را در دستور کار قرار نمی‌دادند و ما با اصلاح فرآیندها و آئین نامه و اقناع سازی کارشناسان؛ درصدد ایجاد نگرش و رفتار جدیدی در این عرصه هستیم تا میزان تأثیرگذاری را با توانمندسازی دانشجویان افزایش دهیم.