سه‌شنبه 3 مهر 1403

این تاندون لعنتی اشتفی را از ما گرفت، تو بمان مارک / ترومای جمعی در آلمان: نکند تراشتگن را از دست بدهیم

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
این تاندون لعنتی اشتفی را از ما گرفت، تو بمان مارک / ترومای جمعی در آلمان: نکند تراشتگن را از دست بدهیم

ورزش‌دوستان آلمانی با چشم‌های نگران آخرین خبرها درباره مارک آندره تراشتگن را دنبال می‌کنند.

به گزارش "ورزش سه"، شماره یک تیم ملی آلمان، مارک آندره تراشتگن، دیشب با مصیبتی بزرگ مواجه شد. او با پیراهن بارسلونا مصدومیتی شدید پیدا کرد و در نهایت خبری که در بارسلون و در آلمان کسی انتظارش را نداشت منتشر شد: پاره شدن تاندون کشکک زانوی تراشتگن. دیگر شکی نیست که او ماه‌ها در زمین‌های فوتبال دیده نخواهد شد.

این خبر بیشتر از آنکه خبر از دست دادن طولانی مدت دروازه‌بان شماره یک مانشافت باشد آلمان را تکان داده است. می‌توان از آن به عنوان یک ترومای جمعی در آلمان صحبت کرد: داستان تاندون کشکک و ستاره‌های ورزش آلمان!

نزدیک‌ترین خاطره تلخی که این تراما را در ذهن آلمانی‌ها زنده می‌کند مصدومیت یک ستاره ورزشی بسیار محبوب است. اشتفی گراف. تنیسوری که دقیقا با همین مصدومیت مواجه شد و دیگر هرگز نتوانست روی کورت تنیس دست به راکت شود.

*فلاش بک به 1997

به بیست و هفت سال پیش برمی‌گردیم. اشتفی گراف 27 ساله یکی از محبوب‌ترینهای ورزش آلمان است. تنیسور شماره 3 دنیا که 21 قهرمانی گرنداسلم در کارنامه دارد. در همین روزها بود که خبری منتشر شد: تاندون کشکک زانوی اشتفی پاره شده است.

* تاندون کشکک چیست؟

تاندون‌ها در واقع حکم رشته‌هایی قوی از بافت فیبری هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان متصل می‌کنند. تاندون کشکک در واقع استخوان کاسه یا کشکک زانو را به عضلات جلوی ران متصل کرده و با تکیه به این تاندون است که می‌توانیم صاف بایستیم.

حتی پارگی جزئی در این تاندون می‌تواند راه رفتن و دیگر فعالیت‌های عادی را مختل کند اما پارگی کامل می تواند فرد را کاملا ناتوان کند. در این صورت هیچ چاره‌ای جز عمل جراحی نیست.

بر خلاف تراشتگن که امروز تایید شد تاندون کشکک زانوی او کاملا پاره شده اشتفی گراف با پارگی جزئی مواجه شده بود. ولی با اینحال دکترها به او گفتند چاره‌ای جز جراحی ندارد.

*فاجعه برای اشتفی گراف؛ چیزی که تراشتگن را می‌ترساند

در جریان جراحی اشتفی مشخص شد که امکان ترمیم کامل تاندون وجود ندارد. تاندون کشکی او در نهایت کوتاه‌تر شد و کاسه زانو یا کشکک زانوی اشتفی گراف یک سانتی‌متر پایین‌تر از موقعیت نرمال قرار داشت.

اشتفی گراف قبل از جراحی به ویمبلدون رفت تا نشان بدهد زنی قوی و ورزشکاری سرسخت است. با اینکه پزشکان به او توصیه اکید کرده بودند که نیاز به استراحت بیشتر دارد ولی تنیسور آلمانی تنها سه ماه بعد از مصدومیت راهی چمن ویمبلدون شد و بلای بدی به سر خودش آورد: مصدومیت او خیلی بدتر شده بود.

گراف در همان زمان در یک مصاحبه گفت:" وقتی به من گفتند کار از کار گذشته و باید جراحی کنی واقعا تعجب کردم. چون دکترها به من اطمینان داده بودند که خطر جدی‌ای در کار نیست".

گراف در وین به اتاق عمل رفت و هشت ماه طول کشید تا برگردد. در ساعت‌های گذشته حتما شنیده‌اید که همه گزارش‌ها درباره تراشتگن از همین مدت صحبت می‌کنند: هشت ماه.

گراف ورزشکاری نبود که راحت تسلیم بشود. او برای بازگشتن به قله تنیس دنیا جنگید و در سال 1999 در اپن فرانسه شرکت کرد. اما اگر از بیرون مشخص نبود که چه خبر است، اشتفی با گوشت و پوستش حس می‌کرد که درد زانو چقدر وحشتناک و غیر قابل تحمل است. گراف در همان تورنمنت قهرمان شد ولی این آخرین گرنداسلم او بود.

اشتفی گراف در همان سال بازنشستگی‌ای را اعلام کرد و گفت دیگر نمی‌تواند زانویش را کامل خم کند. مصاحبه مشهور او با بیلد هنوز در حافظه جمعی ورزشی‌های آلمان زنده است:" زانوی چپم چنان داغون شده که واقعا نمی‌توانم تنیس بازی کنم. تا آخر عمر نمی‌توانم خمش بکنم".

*پزشکی پیشرفت کرده ولی ممکن است تراشتگن هم معلول شود؟

البته شکی نیست که پیشرفت پزشکی در سال 2024 با آنچه در دهه 90 میلادی در اختیار اشتفی گراف بود قابل مقایسه نیست. این را باید مهمترین امیدواری آلمانی‌ها دانست. آنها می‌گویند بعید است تراشتگن به بلایی دچار شود که سر اشتفی افتاد.

فصل برای مارک آندره تراشتگن به پایان رسیده است. همه امیدوارند مثل خیلی فوتبالیست‌های دیگر که عمل کشکک زانو را با موفقیت پشت سر گذاشته و به فوتبال برگشته‌اند از تابستان آینده مارک را دوباره در زمین چمن ببینند ولی فاجعه اشتفی گراف آلمانی‌ها را می‌ترساند. دوست‌داران فوتبال آلمان و بارسا هشت ماه پر از نگرانی را پشت سر خواهند گذاشت.

این تاندون لعنتی اشتفی را از ما گرفت، تو بمان مارک / ترومای جمعی در آلمان: نکند تراشتگن را از دست بدهیم 2
این تاندون لعنتی اشتفی را از ما گرفت، تو بمان مارک / ترومای جمعی در آلمان: نکند تراشتگن را از دست بدهیم 3
این تاندون لعنتی اشتفی را از ما گرفت، تو بمان مارک / ترومای جمعی در آلمان: نکند تراشتگن را از دست بدهیم 4