پنج‌شنبه 12 مهر 1403

این 6 غذای سالم به لاغری کمک نخواهند کرد

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
این 6 غذای سالم به لاغری کمک نخواهند کرد

فرارو - ایلانا مولشتاین، متخصص تغذیه از لس آنجلس، فاش کرده است برخی از غذا‌های سالم کالری بسیار بالایی دارند و برای کاهش وزن مناسب نیستند.

به گزارش فرارو به نقل از فاکس نیوز، تفاوت زیادی میان غذای سالم و غذای مناسب برای کاهش وزن وجود دارد. مولشتاین خاطرنشان کرد که می‌توان غذا‌های سالم خورد، اما همچنان وزن اضافه کرد. این 6 غذا مثالی از غذا‌های سالمی هستند که به کاهش وزن کمکی نمی‌کنند.

1. گرانولا و جو

در حالی که گرانولا یک گزینه معمول برای میان وعده‌های سالم مانند ماست و کاسه‌های اسموتی است، اما در واقع مانند شیرینی خورد شده است. اکثر مردم گرانولا را به عنوان یک غذای سالم می‌بینند و معمولاً برای یک میان وعده سالم همراه با کره بادام زمینی، شربت افرا، عسل، چیپس شکلات و نارگیل می‌خورند. با این حال گرانولا پخته وغلیظ هستند. یک فنجان گرانولا می‌تواند 600 کالری داشته باشد؛ بنابراین گرانولا برای یک غذای سالم با کالری پایین گزینه مناسبی نیست.

به گفته مولشتاین غذا‌های مبتنی بر جو مانند جو دوسر و بلغور جو دوسر می‌توانند برای ورزشکاران گزینه بسیار مناسبی است، اما به کاهش وزن کمکی نمی‌کند. بدن نمی‌تواند گرانولا را به سرعت بسوزاند، اما برای وعده‌های شبانه مناسب هستند. کربوهیدرات موجود در گرانولا بدن را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. مولشتاین توصیه می‌کند ورزشکاران جو دوسر و گردوسر و گرانولا را با ماست یا پودر پروتئین مصرف کنند.

2. کره‌های آجیل

این متخصص تغذیه فاش کرد کره‌های آجیل مانند کره بادام زمینی یا کره فندق منبع پروتئین نیستند، اگرچه آجیل حاوی پروتئین است. مولشتاین فاش کرد می‌توان از کره‌ها برای افزودن طعم یا چربی سالم به دستور العمل‌هایی مانند سس سالاد یا اسموتی استفاده کرد. یک ساندویچ کره بادام زمینی کالری و کربوهیدرات زیادی دارد و پروتئین بسیار کمی به همراه دارد.

3. دانه چیا

میان وعده‌های مبتنی بر دانه‌ها مانند دانه چیا به عنوان یک گزینه صبحانه سالم محبوبیت زیادی پیدا دارند. با این حال صبحانه‌های حاوی دانه چیا معمولاً با سیرین کننده‌هایی مانند عسل، شربتسل، شربت افرا یا شیر نارگیل مصرف می‌شوند که میزان کالری بسیار بالایی دارند. اگرچه دانه چیا حاوی مقدار زیادی چربی سالم، فیبر و امگا 3 است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند، اما پروتئین کمی دارد. در نتیجه دانه چیا بهترین انتخاب برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیست.

4. آووکادو

در حالی که آووکادو به عنوان یک منبع عالی برای چربی سالم شناخته شده است؛ مصرف بیش از حد آووکادو به کاهش وزن کمکی نمی‌کند. اکثر زنان فقط به اندازه یک آووکادو در روز به چربی نیاز دارند. مولشتاین گفت: «وقتی یک سالاد با نصف آووکادو، سس و آجیل می‌خورید، چربی بیش از حدی برای یک روز است. من معمولاً یک چهارم تا یک سوم آووکادو در روز را توصیه می‌کنم.»

5. نان خمیر مایه

در طول قرنطینه‌های همه گیر کووید، بسیاری از مردم به پخت نان خمیر ترش روی آوردند که محبوبیت آن را افزایش داد. در حالی که خمیر مایه به دلیل تخمیر شدن دارای برخی ویژگی‌های سالم است، اما همچنان کالری بالایی دارد. این نان‌ها معمولاً به عنوان یک گزینه سالم استفاده می‌شوند، با این حال باعث افزایش وزن می‌شوند.

6. پستو

پستو می‌تواند یک چاشنی خوشمزه برای سالاد، سبزیجات و دیگر غذا‌ها باشد، اما معمولاً با میزان زیادی روغن زیتون و پنیر پارمزان تهیه می‌شود. این چاشنی کالری زیادی دارد. مولشتاین توصیه می‌کند به جای پنیر و آجیل، دستور پخت پستو با آب لیمو، ماست یونانی یا مخمر‌های مغذی رقیق شوند. افزودن میزان بیشتری ریحان می‌تواند پستو را غلیظ‌تر کند. برای استفاده از این چاشنی خوشمزه بهتر است سراغ طرز تهیه‌های رژیمی رفت.

از دست ندهید

طرز تهیه کیک هویج رژیمی؛ سالم و بدون شکر

این 6 غذای سالم به لاغری کمک نخواهند کرد

خورش کرفس با لوبیا؛ یک تجربه جدید و متفاوت

6 زنگ خطر درباره سلامت روان فرزندتان