یک‌شنبه 15 مهر 1403

بازسازی استخوان با فناوری نانو و سلول‌های بنیادی در ایران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بازسازی استخوان با فناوری نانو و سلول‌های بنیادی در ایران

محققان ایرانی روش درمانی نوآورانه‌ای برای بازسازی آسیب‌های استخوانی با استفاده از پوشش نانوذرات اکسید منیزیم بر روی داربست نانوفیبری سلولزی طبیعی به کمک سلول‌های بنیادی معرفی کردند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در ادامه نتایج مطالعات مشترک بین المللی در حال اجرا بین پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی، انستیتو پاستور ایران و دانشگاه داندی انگلستان به سرپرستی دکتر حسین شاهسوارانی، روش درمانی نوآورانه‌ای برای بازسازی آسیب‌های استخوانی با استفاده از پوشش نانوذرات اکسید منیزیم بر روی داربست نانوفیبری سلولزی طبیعی به کمک سلول‌های بنیادی معرفی شد.

روش جدید استفاده از پوشش نانوذرات اکسید منیزیم بر روی داربست نانوفیبری سلولزی طبیعی به طور قابل توجهی توانست ترمیم ضایعات استخوانی را جهت مصارف آتی پزشکی بازساختی با استفاده از سلول‌های بنیادی ارتقا بخشد.

ایران در میان 10 کشور برتر دنیا در "تعیین هویت ژنتیک"

دستاوردهای این مطالعه حکایت از بهبود میزان نفوذپذیری، آب دوستی، سختی مکانیکی، زبری سطح و نرخ تجزیه‌پذیری زیستی حاصل از روش پیشنهادی در ساختار نانومتخلخل به‌دست‌آمده جهت مهاجرت سلول‌های بنیادی و تمایز کارآمد آنها به استخوان دارد.

مطابق داده‌های ارائه شده حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی این پژوهش، داربست سلولزی حاصل از میوه کدو تنبل همراه با نانوذرات اکسید منیزیم، توانایی ایجاد یک ریزمحیط سه بعدی ایده‌آل برای اتصال، مهاجرت و تمایز سلولی را فراهم کرد که علاوه بر بهبود خواص فیزیک وشیمیایی و زیستی، خواص ضدالتهابی بالایی را نیز دارا بوده است. شیوه درمانی نوآورانه پیشنهادی می‌تواند جهت رفع موانع درمانی موجود بخصوص هزینه بالا، کمبود منابع پیوند استخوان و عوارض جانبی در محل پیوند می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله بین المللی International Journal of Biological Macromolecules منتشر شده است.

لینک مقاله: https://doi.org/10.1016/j.ijbiomac.2024.136303