دوشنبه 16 مهر 1403

بازیچه دست وطن‌فروشان شدن، هنر نیست / جشنواره کن مانند سایر جشنواره‌های سینمایی دنیا سیاسی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بازیچه دست وطن‌فروشان شدن، هنر نیست / جشنواره کن مانند سایر جشنواره‌های سینمایی دنیا سیاسی است

سیدجواد شریف شیخ‌الاسلامی گفت: ترانه علیدوستی، عزت آن است که ترانه برتری و قوت کشورت را بگویی و این پیام را به جهانیان اعلام کنی، نه پیام‌هایی را که به تو دیکته می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید جواد شریف شیخ الاسلامی فعال رسانه ای در گفت‌وگو با خبرنگارتیتریک گفت: ترانه علیدوستی باید توضیح دهد که دقیقا چه چیزی در کشور ممنوع است که در جشنواره فیلم کن در جمع خبرنگاران می گوید: "وقتی در کشوری همه‌چیز ممنوع باشد، یعنی شما از صبح که بیدار می‌شوید مشغول جنگیدن هستید، از لباسی که با آن به سرکار می‌روید گرفته تا موسیقی که در ماشین گوشی می‌دهید تا روابط شخصی و روابطی که با همکارانتان در محیط کار دارید."

شیخ الاسلامی افزود: باید کمی عمیق و علمی به موضوع پوشش که مانع تعرض دیداری مردان به زنان می شود، بپردازیم و برای استدلال این مهم از تاریخ استفاده می کنم، تاریخی که استعمارگران برای دیگر کشورها ساختند.

این کارشناس تصریح کرد: برای شروع به بیان این تاریخ از کشوری که در آن کن برگزار شد، می گویم. از مستعمره ای به نام الجزیره که در اختیار کشور فرانسه بود، این کشور برای رسیدن به خواسته های استعماری خود به این شعار قائل بود که با هر حجابی که از سر زنان پایین بکشد، می تواند به اهداف استعماری خود نزدیکتر شود و سلطه خود را گسترش دهد.

وی گفت: چرا وقتی می خواهند از پیشرفت یک کشور در نگاه غرب صحبت کنند باید از فرهنگ و حجاب زنان شروع کنند، واقعا دلیل توسعه تکنولوژی در غرب بی حجابی زنان است؟

این کارشناس افزود: اگر به تاریخ توسعه تکنولوژی در غرب نگاه کنیم، برای کارگر ارزان، به سراغ زنان می رفتند و حجاب را دست و پاگیر می دیدند بنابراین به تغییر آن پرداختند و این خواسته مردان صاحب کارخانه نه زنان کارگر بود، موضوع حجاب و عفاف که دشمن از ابعاد مختلف در حال ضربه زدن به آن است نه برای پیشرفت کشور بلکه برای رسیدن به سلطه و استثمار افراد جامعه می باشد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: این ممنوعیتی که علیدوستی به آن می پردازد و از آن برای توجیه خودنمایی استفاده می کند، دلیل محکمی نیست. در تمدن ایرانی زن محترم شمرده شده و برای آن ارج و منزلت قائل است، این نوع گفتار ها و رفتارهای این بازیگر ناپسند است حتی در خانواده اصیل غربی مانند خاندان سلطنتی انگلستان هم این نوع بی حجابی و پوشش پذیرفته نیست.

این کارشناس با بیان اینکه برخی از بازیگران ایرانی نان مملکت را می خورند و از غرب نشان تایید می گیرند، گفت: این بیانات علیدوستی فرهیختگی و روشنفکری نیست و در همان مملکت هم ناپسند است کمی به خودتان بیایید، جامعه ای که توسط شما معرفی می شود، جامعه ای است که با نگاه حقارت بار استعمار جهان غرب هم خوانی دارد، بنابراین برایتان کف می زنند.

وی افزود: ترانه علیدوستی؛ عزت آن است که ترانه ای را بگویید که نشان از برتری و قوت کشورتان باشد و این پیام را به جهانیان اعلام کنید، این حداقل معرفت و لوطی گری است که پایین تر از دین و اخلاق نیز می باشد.

شیخ الاسلامی گفت: مسئولان و متولیان فرهنگی، بدا به حال ما که به دنبال شهرت هستیم تا جایی که فیلم ما در جشنواره کن در کنار فیلمی مثل عنکبوت مقدس قرار بگیرد و واقعا آن چیزی که از شهرت می خواهیم را فدای 80 میلیون هم وطن می کنیم.

این کارشناس ادامه داد: وقتی تمام جوانب کار را می سنجیم به این نتیجه می رسیم که برخی از این سلبریتی ها توسط جریانی در غرب مدیریت می شوند و این خیانت به خون شهداست.

وی بیان کرد: آزادی که در کشور وجود دارد در هیچ جای دنیا یافت نمی شود، در غیر این صورت سلبریتی هایی امثال علیدوستی به راحتی نمی توانستند با این پوشش در جشنواره حاضر شوند و بعد به کشور برگردند و دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.

شیخ الاسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: جشنواره کن همانند سایر جشنواره های سینمایی دنیا، جشنواره ای سیاسی است بنابراین متولیان فرهنگی باید هوشمندانه آثار و بازیگرانی را انتخاب کنند که پرچم ایران را با استقامت و قدرت در آنجا به اهتزاز دربیاورند نه اینکه با زدن حرف های دروغ و واهی، باعث شادی دشمن شوند.

انتهای پیام /