جمعه 13 مهر 1403

با خبرچینی کودکان چکار کنیم؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
با خبرچینی کودکان چکار کنیم؟

آزیتا محقق روانشناس درباره مواجه با خبرچینی کودکان گفت: یکی از چالش‌هایی که ممکن است خانواده‌ها با آن روبه رو شوند اینکه فرزندشان خبرچینی کند یا کنجکاوی به فضولی تبدیل شود.

وی افزود: اینکه چرا بچه‌ها دچار این مشکل می‌شوند و چطور می‌شود جلوی این موضوع را گرفت را در ادامه توضیح می‌دهیم.

چرا بچه‌ها خبرچینی می‌کنند؟

1. رشد شناختی و اخلاقی  رشد شناختی و اخلاقی کودکان خردسال امکان یادگیری قوانین و دستورعمل‌های ساده را فراهم می‌کند و خبرچینی پاسخی طبیعی به یادگیری قوانین است. بیشتر اوقات، خبرچینی کودکان درباره‌ی قوانینی است که نقض شده است. ما قوانین زیادی را به فرزندانمان می‌آموزیم. مثلاً «اسباب‌بازی‌هایت را به دوستانت هم بده» یا «قبل از خوردن غذا دست‌هایت را بشوی.» غالباً وقتی کودک با نقض این قوانین مواجه شود، توجه دیگران را به آن جلب می‌کند.

2. توجه شمارو جلب کنند ممکن است کودکان احساس کنند زمانی که دارند خبری را به شما می‌دهند بیشترین توجه شمارا می‌بینند که دارید با دقت به آنها گوش می‌دهید و واکنش به صحبت هایشان نشان می‌دهید.

3. کسب قدرت  زمانی که کودک متوجه میشود میتواند از اطلاعات اش در جهت به دست آوردن خواسته هاش استفاده کند و با آن حتی تهدید کند، باعث میشود احساس قدرت به او دست بدهد و به اینکار ادامه می‌دهد.

4. به خاطر انتقام  ممکن است فرزند شما از خبرچینی به عنوان یک ابزار استفاده کند تا بتواند احساسات منفی خودش نسبت به شخص یا موقعیت ابراز کند.

5. تقویت مثبت  ممکن است برای دفعات اولی که اینکار انجام دادند از سمت والدین تقویت شده باشند و حتی این کار را مثبت برای آنها تعریف شده باشد.

حالا چطور میتوانیم با رفتار‌های درست جلوی اینکار را بگیریم؟

1. آگاه سازی کودک از کاری که انجام می‌دهد با صحبت کردن با فرزندتان درباره‌ی تفاوت میان حرف زدن و خبرچینی کردن شروع کنید. توضیح دهید که زمانی کار او خبرچینی کردن محسوب می‌شود که می‌خواهد کسی را به دردسر بیاندازد. اگر هم موضوعی را به بزرگ‌سالی اطلاع بدهد تا جلو صدمه دیدن کسی یا خراب شدن چیزی شود به کار او خبر دادن می‌گویند. اگر فرزندتان با شکایتی نزد شما می‌آید، از او بخواهید به این موضوع فکر کند که کاری که کرده خبر دادن است یا خبرچینی کردن.

2. حل مسئله را آموزش دهید  در ابتدا لازم هست که حرف‌های فرزندتون را گوش بدید و اگر او از چیزی ناراضی هست و گله می‌کند به حرفاش گوش بدید و این حس را منتقل کنید که متوجه شرایط هستید، این باعث می‌شود اول کودک به شما اعتماد کند. بعد سعی کنید با کمک خودش برای مشکل پیش آمده راهکار پیدا کنید.

3. همیشه نیاز به توجه نیست کودکان عاشق جلب توجه هستند. آنها آگاهانه بدرفتاری می‌کنند تا توجه شما را جلب کنند. در چنین مواقعی بهترین راه نادیده گرفتن آنها است. نادیده گرفتن برنامه‌ریزی شده به معنای عدم توجه در زمانی است که کودکان به شیوه‌ای عمدی بدرفتاری می‌کنند یا کار‌هایی مانند خبرچینی انجام می‌دهند. نادیده گرفتن رفتار‌های کودک زمانی بهترین نتیجه را دارد که به طور مداوم رفتار نادرست فرزندتان را نادیده بگیرید.

با وجود این، بهتر است زمانی که کودکان احساس بسیار بدی دارد او را نادیده نگیرید. کودکان را فقط برای مدت کوتاهی نادیده بگیرید. برای نادیده گرفتن کودکان نوپا بیش از سی ثانیه و برای کودکان بزرگتر بیش از چند دقیقه وقت نگذار.

4. تنبیه کنید  اشتباه فکر نکنید ما اینجا به هیچ عنوان با تنبیه فیزیکی موافق نیستیم و اکیدا توصیه می‌کنیم که این کار را انجام ندهید. منظور از تنبیه این است که اگر بار‌ها با فرزندتان درباره‌ی خبرچینی کردن صحبت کرده‌اید و از او خواسته‌اید این کار را انجام ندهد، باید به حرف شما گوش دهد. در صورتی که او به رفتار بد خود ادامه می‌دهد، حقوق و آزادی‌هایی که دارد از او بگیرید. به او بفهمانید که اگر چیز‌های خوب را می‌خواهد باید به درستی رفتار کند و به حرف شما گوش بدهد. شما نباید امتیازات گرفته شده را به او بازگردانید مگر اینکه به حرف شما گوش دهد.

محقق روانشناس خاطر نشان کرد: لطفا این عادت کودکان را جدی بگیرید و در تلاش باشید تا مشکل را حل کنید وگرنه در بزرگسالی ممکنه همین رفتار به ظاهر ساده مشکلات زیادی راایجاد کند.

خبرنگار: الهام قبادی