سه‌شنبه 17 مهر 1403

با راه‌اندازی دادگاه صلح بسیاری از پرونده‌ها به دادسرا نمی‌روند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
با راه‌اندازی دادگاه صلح بسیاری از پرونده‌ها به دادسرا نمی‌روند

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی در پاسخ به این سوال که آیا دادگاه صلح می‌تواند موجب کاهش پرونده‌های قضایی شود؟ گفت: پاسخ به این سوال مثبت است و دادگاه‌های صلح باعث کاهش پرونده‌های قضایی می‌شوند. بسیاری از پرونده‌های صلح اگر به رای ختم شود، رای قطعی است و دیگر تجدیدنظرخواهی ندارد و از این جهت موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های تجدیدنظر می‌شود.

وی افزود: همچنین بسیاری از پرونده‌هایی که قبلا به دادسرا ارجاع می‌شد، دیگر نیازی به دادسرا ندارند. یعنی کاهش یک مرحله از رسیدگی‌های قضایی است که تحقیقات در خود همان دادگاه انجام و رای هم همانجا صادر و باعث کاهش پرونده‌ها می‌شود.

صادقی تاکید کرد: مراحل رسیدگی به پرونده‌ها متشکل از دادسرا، مرحله بدوی و مرحله تجدیدنظر است. زمانی که همه این موارد در یک جا تجمیع شود، سه مرحله به یک مرحله کاهش پیدا می‌کند؛ البته این مراحل در تمام پرونده‌ها وجود ندارد و ممکن است برخی از پرونده‌ها به مرحله تجدیدنظرخواهی نروند. همچنین گاهی اوقات پرونده اجرایی کاهش می‌یابد؛ به این معنا که اگر موضوع به صلح و سازش ختم شود و افراد داوطلبانه آنچه را که سازش کرده‌اند اجرا کنند؛ دیگر نیازی به تشکیل پرونده در اجرای احکام هم نیست و یک پرونده هم آنجا کاهش پیدا می‌کند.