یک‌شنبه 1 مهر 1403

برای اولین بار به حجم گازی بالا در معادن طبس رسیده ایم

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
برای اولین بار به حجم گازی بالا در معادن طبس رسیده ایم

دبیر انجمن ذغال‌سنگ ایران گفت: در منطقه طبس این اولین بار است که به منبع گازی به حجم بالای 50 هزار متر مکعب رسیدیم.

سعید صمدی، دبیر انجمن ذغال‌سنگ ایران امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هنوز ابعاد حادثه به طور کامل مشخص نشده است، اظهارکرد: اولویت خروج افراد باقیمانده در زیر آوار است.

به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه به لحاظ استخراج این معدن بزرگ‌ترین معدن بخش خصوصی کشور است، عنوان کرد: تجهیزات آن کاملاً مکانیزه بوده و اگر بخواهیم معادن بخش خصوصی را دسته‌بندی کنیم بدون شک این معدن به لحاظ استفاده از ماشین‌آلات اصول ایمنی و حفاظتی و استفاده از پرسنل متخصص در 5 معدن اول کشور قرار می‌گیرد.

به گفته وی این معدن در 20 سال اخیر هیچ اخطاری از سازمان‌های نظارتی دریافت نکرده است.

وی با بیان اینکه در استخراج ماده‌ای مانند ذغال سنگ به طور طبیعی در هر تن آن 15 مترمکعب گاز متان است، بیان کرد: اگر در موارد ایمنی سهل‌انگاری می‌داشت هر ماه حادثه ایجاد می‌شد.

صمدی با اشاره به اشتغال 1800 نفر در معدن معدنجوی طبس افزود: یکی از اتفاقات معمولی در حوزه استخراج ذغال سنگ رسیدن به منبع‌های زیر زمینی گاز است.

وی ادامه داد: به طور معمول معدنی در این حجم دستگاه تهویه در هر ساعت هزار مترمکعب گاز را به خارج هدایت می‌کند، اما اگر یک‌دفعه به یک منبع گاز متراکم برسند که به طور مثال 50 هزار مترمکعب گاز متصاعد شود شاهد یک انفجار خواهیم بود.

وی با اذعان به اینکه الان نمی‌توان در مورد علت حادثه با قطعیت صحبت کرد، گفت:، اما انفجاری با این ابعاد به طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل 50 هزار مترمکعب و تصاعد گاز متان بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان پیش بینی برخورد با یک منبع گازی را کرد گفت: معمولاً در مناطقی که مخازن زیر زمینی گاز هست تمهیدات لازم و احتیاط بیشتری هنگام تخریب صورت می‌گیرد، اما در منطقه طبس این اولین بار است که به منبع گازی به این حجم رسیدیم.

از میان اخبار

اشتباهات دولت‌ها بورس را تخریب کرد؛ چه کسی قرار است ترمیمش کند؟

رقیب A55 چقدر فروخته می‌شود؟