سه‌شنبه 29 خرداد 1403

برای اولین بار: شکل جدید VAR در یورو! (عکس)

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
برای اولین بار: شکل جدید VAR در یورو! (عکس)

همانطور که یوفا وعده داده بود در بازی آلمان و اسکاتلند، علت رد شدن پنالتی آلمان توسط VAR به هواداران توضیح داده شد.

به گزارش "ورزش سه"، امروز ورزشگاه آلیانز آره‌نا شاهد اتفاقی جدید در تاریخ رقابت‌های یورو بود. نوعی جدید از سیستم عملکردی VAR که انتظار می‌رود از این پس در لیگهای مختلف شاهدش باشیم.

یوفا در آستانه شروع یورو اعلام کرد که استفاده از وی‌ای‌آر در یورو 2024 با تفاوت خاصی همراه خواهد بود. بر اساس اعلام یوفا هر تصمیمی که توسط داوران ویدیویی گرفته شود چه در ورزشگاه از طریق صفحه نمایش‌های موجود در استادیوم و چه روی صفحه تلویزیون برای بینندگان پخش زنده توضیح داده خواهد شد.

این روش پیش از این به صورت آزمایشی در برخی مسابقات انجام شده بود ولی هواداران فوتبال منتظر بودند ببینند توضیح تصمیمات وی‌ای‌آر در جریان بازی‌های یورو چه شکل و شمایلی خواهد داشت.

هواداران کنجکاو خیلی زود به خواسته‌شان رسیدند و 25 دقیقه از بازی افتتاحیه بین آلمان و اسکاتلند گذشته بود که یک صحنه جنجالی در محوطه جریمه اسکاتلند اتفاق افتاد و بعد از سرنگون شدن موسیالا داور در سوت خود دمید و نقطه پنالتی را نشان داد.

بعد از بررسی صحنه توسط وی‌ای‌آر مشخص شد که ستاره آلمانی بیرون از محوطه جریمه با خطا سرنگون شده و در نتیجه پنالتی مردود شد. حالا نوبت به توضیح این تصمیم رسید و این جمله روی مانیتور ورزشگاه آلیانز نقش بست: "پنالتی لغو شد. خطا توسط بازیکن شماره 11 اسکاتلند بیرون از محوطه جریمه اتفاق افتاد".

این اولین مورد استفاده از این روش جدید بود. در پایان نیمه اول بار دیگر شاهد توضیح تصمیم VAR بودیم و این بار داوران ویدیویی تشخیص دادند خطای رایان پورتئوس روی گوندوگان بیش از اندازه بی‌احتیاطی و خطرناک بوده و او باید اخراج شود و یک پنالتی به سود آلمان گرفته شود. این تصمیم هم در مانیتور ورزشگاه توضیح داده شد و کای هاورتز از پشت نقطه پنالتی سومین گل آلمان را به ثمر رساند.

برای اولین بار: شکل جدید VAR در یورو! (عکس) 2
برای اولین بار: شکل جدید VAR در یورو! (عکس) 3
برای اولین بار: شکل جدید VAR در یورو! (عکس) 4