یک‌شنبه 10 تیر 1403

برای تولید کافی برق 25میلیارد دلار پول می خواهیم که نداریم

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
برای تولید کافی برق 25میلیارد دلار پول می خواهیم که نداریم

در اوج مصرف برق، 12 هزار مگاوات ناترازی داریم و در حال حاضر برای مدیریت این ناترازی، برق صنایع را قطع می‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در گفتگو با دنیای اقتصاد با انتقاد از ناترازی انرژی اظهار کرد: اگر به ناترازی‌ها دقت نکنیم در آینده به ابرچالش تبدیل می‌شوند که می‌تواند ما را دچار مشکل کند. او تاکید کرد: بر اساس گزارش اتاق بازرگانی به دلیل ناترازی‌های انرژی در سال 1400 حدود 6 تا 7 میلیارد دلار به صنایع خسارت وارد شده است. از سوی دیگر در حال حاضر و در اوج نشاء شاهدیم که روزی 6 ساعت برق کشاورز را قطع می‌کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه هفتم در حال حاضر 93هزار مگاوات تولید برق داریم که می‌خواهیم به 124هزار مگاوات برسیم. یعنی 30هزار مگاوات باید به تولید برق موجود اضافه کنیم. آیا این امکان با منابع دولتی وجود دارد؟

لاهوتی یادآور شد: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌ها برای برون‌رفت از ناترازی برق باید 15 میلیارد دلار در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنیم همچنین 10 میلیارد هم برای نوسازی دستگاه‌های فرسوده باید در نظر بگیریم که در مجموع به 25 میلیارد دلار نیاز داریم. اما دولت امکان سرمایه‌گذاری 25 میلیاردی در صنعت برق را ندارد.

او با تاکید بر لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای حل ناترازی انرژی ادامه داد: در جلسه‌ای که در مجلس برای بررسی ناترازی مصرف برق داشتیم، پیشنهاد دادیم که از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. شاهد احداث کارخانه‌ها و ساختمان‌ها هستیم، بنابراین مصرف در حال افزایش است بر همین اساس شکاف بین تولید و مصرف نیز افزایش پیدا می‌کند.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1925302