دوشنبه 9 مهر 1403

برای داشتن دندان‌های سالم در این ساعات روز غذا نخورید

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
برای داشتن دندان‌های سالم در این ساعات روز غذا نخورید

فرارو - دکتر الکس فو، یک دندانپزشک بریتانیایی، می‌گوید برای سالم نگه داشتن دندان‌ها کاری بیش از دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان نیاز است.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک پست، دکتر الکس فو می‌گوید برای جلوگیری از تخریب دندان‌ها، ضروری است که بعد از ناهار به دندان‌های خود استراحت دهید. یک ممنوعیت غذایی دو ساعته بعد از وعده غذایی ظهر می‌تواند به تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. دکتر فو توضیح داد: «اجازه دادن به بزاق دهان برای تمیز کردن طبیعی دندان‌ها و تولید مجدد مواد معدنی دندان‌ها حداقل به مدت دو ساعت پس از غذا خوردن می‌تواند تا حد زیادی خطر پوسیدگی و فرسایش مینای دندان را کاهش دهد.»

این دندانپزشک ادامه داد: «پس از ناهار، پ هاش یا میزان اسیدی و بازی بودن بزاق دهان افزایش می‌یابد. این فرایند به بازسازی مینای دندان و محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند.» غذایی که در ناهار مصرف می‌کنیم بر پ هاش بزاق دهان برای بقیه روز تاثیر می‌گذارد و انتخاب غذا‌های سالم باعث محافظت از سلامتی دندان‌ها می‌شود. سالاد‌ها یا سایر غذا‌هایی سالم می‌تواند سلامت دهان و دندان را بهبود بخشد.

متخصصان بهداشت دندان به کسانی که دندان‌هایی سفید و سالم می‌خواهند پیشنهاد می‌دهند در وعده‌های غذایی اصلی خود از مصرف محصولات غذایی با کربوهیدرات قابل تخمیر مانند نان سفید، پاستا، چیپس و غلات خودداری کنند.

کربوهیدرات‌های قابل تخمیر به این علت برای دندان‌ها مضر هستند که در حین جویده شدن به انواع قند تجزیه می‌شوند. این نوع از کربوهیدرات‌ها بزاق دهان را اسیدی‌تر می‌کنند. در این شرایط بزاق به خاصیت اسیدی برای پاک کردن باقی مانده کربوهیدرات‌ها از دهان نیاز دارد. بزاق اسیدی می‌تواند خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهد.

غذا‌هایی که نیاز به گاز زدن و جویده شدن بیشتری دارند، مانند هویج و کرفس، به طور کلی برای سلامت دندان و سلامت کلی بدن بهتر هستند. دکتر فو همچنین جویدن آدامس را توصیه می‌کند و می‌گوید: «استفاده از کمی زایلیتول بعد از ناهار نیز می‌تواند به تحریک تولید بزاق مفید کمک کند.» زایلیتول، یک شیرین کننده طبیعی است که در گیاهان یافت می‌شود و معمولاً در تولید آدامس استفاده می‌شود. زایلیتول به عنوان یک گزینه بدون قند و مفیدتر از آدامس‌های شیرین شده با آسپارتام استفاده می‌شود.

شادی منوچهری، جراح دندان در بریتانیا، نیز پیشنهاداتی برای مراقبت از دندان‌ها پس از خواب دارد. او برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود پیش از صبحانه دندان‌هایش را مسواک می‌زند. او توضیح داد: «اگر این کار را برعکس انجام دهید، می‌توانید به دندان‌ها و لثه‌های خود آسیب برسانید و به احتمال زیاد باعث پوسیده شدن دندان‌هایتان می‌شوید. در طول شب، باکتری‌های دهان تکثیر می‌شوند؛ بنابراین اگر فوراً غذا بخورید برای سلامت دهان بسیار مضر است و بهتر است پس از مصرف اولین وعده غذایی خود در روز حتماً مسواک بزنید.»

مسواک زدن قبل از صبحانه همچنین از دندان‌ها در برابر اسید‌های مضر موجود در غذا و نوشیدنی محافظت می‌کند. افرادی که ترجیح می‌دهند پس از صبحانه مسواک بزنند بهتر است 30 دقیقه صبر کنند تا به مینای دندان زمان کافی برای تولید مجدد مواد معدنی و سفت شدن در برابر غذا‌های اسیدی بدهند. برای تسریع این فرآیند می‌توان پس از مصرف صبحانه و پیش از مسواک زدن یک لیوان آب نوشید.

از دست ندهید

خورش ترشی قرمه، غذای اصیل و خوشمزه آذربایجان

بهترین انواع چای برای مصرف روزمره

طرز تهیه رول خرما و گردو؛ یک صبحانه و تغذیه مقوی برای دانش‌آموزان

قرمه بادمجون؛ یک خوراک خوشمزه برای عاشقان بادمجان!