پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

بهترین قرارداد تاریخ را بستیم

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
بهترین قرارداد تاریخ را بستیم

رئیس فدراسیون هندبال گفت: مبلغ قرارداد کاستیلو هم فضایی نیست و از نظر مبلغ یکی از بهترین قراردادهای تاریخ هندبال با گزینه خارجی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال در ابتدای صحبت‌هایش ضمن تبریک با تاخیر روز خبرنگار و تقدیر از تلاش‌های خبرنگاران در پوشش رسانه‌ای مسابقات ملی و لیگ هندبال، اظهار داشت: همانگونه که پیشتر وعده داده بودم و برای آنکه زمان را از دست ندهیم و از روند تمرینات تیم ملی برای شرکت در مسابقات انتخابی جهان و بازی‌های آسیایی ناگویای ژاپن قول داده بودم تا پایان شهریورماه تکلیف انتخاب سرمربی خارجی را مشخص کنیم. از همین رو کمیته فنی تشکیل شد تا روند انتخاب سرمربی به دقیق‌ترین صورت کارش را طی کند.

وی درباره جزئیات انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی هدنبال افزود: در طول این سال‌ها به این نگاه رسیده‌ام که انتخاب مربیان خارجی صرفا از روی اسم و رسم و معروفیت دردی از هندبال ایران دوا نمی‌کند. از همین رو طبق 10 شاخصه و معیار اعلامی از سوی کمیته فنی مانند رزومه مربیگری و بازیکنی... بنده سراغ مذاکره با گزینه‌های مختلف خارجی رفتم. در شاخص‌های اعلامی کمیته فنی مشخص شده که در انتخاب سرمربی خارجی به تطابق فرهنگی با ایران، سن و سال مناسب و نه اینکه پا به سن گذاشته باشد، مدیریت روی رده‌های پایه، استعدادپروری و پشتوانه‌سازی، کوچینگ، سبک اروپای شرقی یا غربی سرمربی و شناختش از هندبال آسیا و ایران توجه شده است.

پاکدل اضافه کرد: طبق همین شاخص‌ها در نهایت از بین 4-5 گزینه خارجی، مربیانی را که سبک اروپای شرقی داشتند، طبق نظر کمیته فنی کنار گذاشتیم و با سرمربیانی که سبک غرب اروپا را داشتند، مذاکره کردیم و در نهایت به 2 گزینه رسیدیم. پس از صحبت‌های نهایی با رافائل گویجوسا کاستیلو از اسپانیا که با 90 درصد از شاخص‌های کمیته فنی تطابق داشت، به توافق رسیدیم و هفته پیش هم قرارداد این مربی خارجی امضا شد.

پاکدل در خصوص جزئیات انتخاب رافائل کاستیلو گفت: قرارداد او 2 ساله با قابلیت تمدید است. او از سال 2012 تا 2014 سرمربی ایران بود و در سال 2014 با هدایت او جهانی شدیم و آخرین مقام ایران در هندبال قهرمانی آسیا را زمان سرمربیگری او کسب کردیم. افتخارات و قهرمانی‌های زیادی در لیگ قطر و اسپانیا دارد و زمان بازیکنی یکی از بهترین بازیکنان دنیا بود. کاستیلو یکی از مدرسین رسمی فدراسیون جهانی هندبال است و قطعا جایگاهش در فدراسیون جهانی به هندبال ایران کمک خواهد کرد. هدفگذاری اصلی برای تغییر سبک هندبال ایران است تا با یک پروسه منسجم و مدیریت در رده‌های پایه هندبال ایران را به جایگاه اصلی خود در آسیا برسانیم.

وی افزود: با اینکه کاستیلو قبلا هدایت تیم ملی هندبال را برعهده داشت، اما این اولین باری است که به صورت رسمی با فدراسیون هندبال ایران قرارداد می‌بندد زیرا در مقطع قبلی کاستیلو سرمربی تیم‌ثامن‌الحجج بود و همزمان سرمربی تیم‌ملی هندبال اما این بار با تیم ملی به عنوان سرمربی قرارداد می بندد. کاستیلو نهم مهرماه وارد ایران می‌شود و 4 هفته بازی‌های هر 10 تیم لیگ را خواهد دید و پس از مشاهده لیگ اولین اردوی تدارکاتی برگزار می‌شود. در نظر داریم پس از اولین مرحله اردو در یک اردو و تورنمنت خارجی هم شرکت کنیم. در دوره مدیریتی بنده این قول را می‌دهم که هیچ‌گاه شاهد سرمربیگری همزمان در تیم باشگاهی و ملی نخواهید بود. به هیچ عنوان اجازه بازیکن‌سالاری نمی‌دهیم.

رئیس فدراسیون هندبال درباره مبلغ قرارداد کاستیلو گفت: درباره سبک سرمربی، کارشناسی انجام شده و خیلی از تیم‌های باشگاهی برتر جهان از مربیان اسپانیایی بهره می‌برند و این نشان توانایی‌های او دارد. مبلغ قرارداد کاستیلو هم فضایی نیست و کاملا عرف بوده و از نظر مبلغ یکی از بهترین قراردادهای تاریخ هندبال با گزینه خارجی است.

وی افزود: یکی از اهداف ما بحث مربی‌سازی و توجه به تیم‌های پایه است. از همین رو برنامه‌ریزی تیم‌های پایه کاملا زیر نظر رافائل خواهد بود و حتی در انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی پایه به صورت مستقیم با رافائل مشورت خواهیم کرد تا با یک برنامه مشترک و منسجم به اهداف برسیم.

پاکدل درباره دستیاران کاستیلو بیان کرد: درباره دستیاران ایرانی قبلا صحبت شده، اما اعتقاد زیادی به کادرفنی عریض و طویل ندارد، اما پس از سفر به ایران دوباره درباره انتخاب دستیاران ایرانی صحبت خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون هندبال در واکنش به اینکه آیا انتخاب این مربی بازگشت به عقب نیست، گفت: انتخاب رافائل نه تنها بازگشت به عقب نیست بلکه حرکت رو به جلو است، زیرا در آن مقطع و در سال 2014 او باوجود نتایج درخشان اما به دلایل نامعلوم از سمتش برکنار شد. رافائل بین 5 گزینه نهایی کمیته فنی بود و گزینه اول‌مان بود، اما موازی با مذاکدات با رافائل با یک سرمربی خارجی دیگر هم مذاکره می‌کردیم. افق را با رافائل برای هندبال ایران روشن می‌بینم. او 54 ساله است و هم تجارب لازم را دارد و خیلی جوان نیست و هم اینکه همچنان انگیزه کسب مدال را دارد.

پاکدل درباره انتظارات فدراسیون از سرمربی اسپانیایی بیان کرد: نخستین خواسته ما از کاستیلو کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان و مدال بازی‌های آسیایی است، اما کاری که من از او می‌خواهم یکسان‌سازی هندبال ایران در تمام رده گ‌های سنی و نظارت بر رده‌های پایه است. یکی از چالش‌های هندبال و ورزش ایران تغییر زود و ناگهانی سرمربیان است، اما پلن‌مان اینست که رافائل تا پایان 2 سال حتما سرمربی تیم ملی باشد و اتفاقاتی که باعث شد مربیان خارحی قبلی زودتر از زمان قراردادشان جدا شوند، پیش نیاید.

رئیس فدراسیون هندبال درباره اینکه آیا انتخاب وسلین وویوویچ سرمربی مونته نگرویی غلط نبود و اگر به گذشته بازگردد، آیا باز هم با او قرارداد می بندد، گفت: بازهم تاکید می‌کنم که انتخاب وویویچ به عنوان سرمربی ایران کار بسیار درستی بوده و اگر کارمان در انتخاب وویویچ اشتباه بود، هیچگاه قطری‌ها او را به عنوان سرمربی تیم ملی خودشان انتخاب نمی‌کردند. دلیل اصلی مشکل وویویچ عدم تطابقات فرهنگی، اجتماعی و احساسی بود.

پاکدل درباره بحث لژیونرها بیان کرد: نباید حساسیت زیادی روی دعوت از لژیونرها باشد و تمام بازیکنان را با یک دید می‌بینیم. در مقاطعی مشکلات و چالش‌هایی بین بازیکنان لژیونر و مربیان خارجی تیم‌ملی در سال‌های اخیر بوده که هرکدام دلایل خودش را دارد. بازیکنان جوانی داریم که اخیرا لژیونر شده‌اند و در کنار باتجربه‌ها باید برای تیم ملی تلاش کنند.

253 258

کد خبر 1958538