پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بیانیه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پی اجرای موفق گام نخست مصوبه کنکور

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بیانیه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پی اجرای موفق گام نخست مصوبه کنکور

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در پی اجرای گام نخست مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. متن بیانیه به شرح ذیل است: بسمه تعالی با اجرای گام نخست «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در پی اجرای گام نخست مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی با اجرای گام نخست «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، احراز سوابق تحصیلی داوطلبان عزیز با برگزاری امتحانات نهایی و سراسری استاندارد از دروس مقطع دوم متوسطه با هدف یادگیری عمیق، با موفقیت به انجام رسید. همچنین برگزاری آزمون اختصاصی (کنکور) با امکان دو بار در سال که باعث کاهش اضطراب میان داوطلبان عزیز شده است، در دی ماه سال 1401 با موفقیت انجام شد. بررسی‌های میدانی و مصاحبه‌های صورت گرفته با بسیاری از داوطلبان حاکی از ارزیابی مثبت روند برگزاری آزمون‌های یاد شده و کمک به نقشآفرینی موثرتر مدارس، انسجام بیشتر در امتحانات نهایی و آزمون تخصصی سراسری بوده است. بدیهی است ارزیابی خلاء‌ها و ضعف‌های احتمالی موجود در برگزاری آزمون‌های فوق به منظور بهبود فرآیند‌های آتی اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حتماً مدنظر قرار خواهد گرفت.

در این مقطع از اجرای مصوبه، لازم است از تلاش‌های دستگاههای مختلف در بسیج امکانات و ایجاد شرایط مطلوب برای برگزاری مناسب آزمونها قدردانی به عمل آید. از عملکرد متعهدانه وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور به صورت خاص تقدیر می‌شود. این عملکرد در شرایطی که جریانهای مخربِ اعتماد اجتماعی در صدد مخدوش کردن نتایج آزمونها بودند، در کمال صحت و سلامت به ثبت رسید. این کارنامه موفق، مرهون همکاری ملی و پشتیبانی نظام‌مند وزارت محترم کشور، وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی می‌باشد.

مجدداً شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام می‌دارد که در رویکرد‌های خود تمرکز بر منافع بلندمدت ملی و تحقق مطالبه رهبری معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در برقراری عدالت در نظام آموزشی همواره مدنظر این شورا و ستاد بوده و به جامعه دانشآموزی کشور و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش عالی کشور اطمینان داده میشود این مصوبه تا تحقق صد در صدی اهداف، از جمله افزایش قطعی سهم سوابق تحصیلی تا 60%، خارج کردن رقابت‌های ناسالم از آزمون اختصاصی سراسری (کنکور)، بازگشت آرامش به دوران تحصیل دانشآموزان و ایجاد عمق یادگیری و هدایت تحصیلی بر اساس استعداد تحصیلی و نه مهارتهای تستزنی، ادامه خواهد یافت.

بدون شک در این مسیر همچنان تلاش همه جانبه و ملی دستگاهها، نظارت دقیق نهاد‌های بازرسی و قضایی، نقشآفرینی بیش از پیش معلمان در پرورش استعداد‌های تحصیلی و همراهی افکار عمومی نیاز است. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز به منظور اصلاح بنیادین روند‌های مخرب در فضای آموزشی کشور از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور