یک‌شنبه 15 مهر 1403

تاریخ شفاهی هیأت‌ها با محوریت پیرغلامان بررسی می‌شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
تاریخ شفاهی هیأت‌ها با محوریت پیرغلامان بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام صادق مولایی مدیر مدرسه عالی هیأت جامعه ایمانی مشعر از برگزاری سومین و چهارمین نشست از سلسله‌نشست‌های هیأت و تاریخ با موضوعات «اهمیت و ضرورت پرداختن به تاریخ شفاهی هیأت با تأکید بر جایگاه برجسته پیرغلامان اهل‌بیت علیهم‌السلام» و «ظرفیت و نقش پیرغلامان اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیان، تکمیل و غنی‌سازی تاریخ شفاهی رویدادها و مسائل فرهنگی و اجتماعی» خبر داد و گفت: سومین نشست از سلسله نشست‌های هیأت و تاریخ، با محوریت تاریخ شفاهی و با موضوع «اهمیت و ضرورت پرداختن به تاریخ شفاهی هیأت با تأکید بر جایگاه برجسته پیرغلامان اهل‌بیت علیهم‌السلام» با حضور حمید قزوینی نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی در جامعه ایمانی مشعر برگزار می شود.

وی ادامه داد: چهارمین نشست نیز در تکمله نشست سوم و با موضوع «ظرفیت و نقش پیرغلامان اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیان، تکمیل و غنی‌سازی تاریخ شفاهی رویدادها و مسائل فرهنگی و اجتماعی» با حضور قزوینی برگزار خواهد شد.

مولایی با اشاره به برگزاری این نشست اظهار کرد: این دو نشست ساعت 9:30 و 10:30 روز دوشنبه، سوم مهرماه در سالن جلسات جامعه ایمانی مشعر برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: تاریخ شفاهی مقدمه‌ای بر تاریخ مکتوب است و شناخته‌شده‌ترین برنامه ثبت اطلاعات است؛ چرا که مورخ با صحنه‌سازان یک جریان تاریخی طرف است؛ با افرادی که در بطن یک حادثه بوده‌اند. ازاین‌رو، بررسی تاریخی «هیأت» و مسائل و موضوعات مرتبط با آن، آن هم در قالب تاریخ شفاهی نقش آفرینان و اثرگذاران آن مخصوصاً پیرغلامان اهل بیت، از جمله ضروریاتی است که می‌بایست در نظر گرفت و برای آن اقداماتی را برنامه‌ریزی کرد.

مدیر مدرسه عالی هیأت جامعه ایمانی مشعر خاطرنشان کرد: پیرغلامان اهل‌بیت علیهم‌السلام منابع بسیار ارزشمندی در نقل چیستی، چگونگی و تطور هیأت‌های حسینی در بطن تاریخ زیسته خود به شمار می‌روند؛ لذا برگزاری این نشست‌ها که راه را برای ورود پژوهشگران علاقه‌مند به تاریخ شفاهی جهت استفاده از گفته‌ها و تجارب پیرغلامان باز می‌کند، ضروری خواهد بود.

وی از استمرار برگزاری این نشست‌ها و استفاده از اساتید مطرح و باتجربه خبرداد و افزود: نشست‌هایی که در مدرسه عالی هیأت و به همت جامعه ایمانی مشعر در حال پیگیری و برگزاری است. در عناوین و موضوعات مختلف به مسائل مهم حوزه هیأت می‌پردازد که سلسله نشست‌های «هیأت و تاریخ» از جمله آنها به شمار می‌رود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مدرسه عالی هیأت جامعه ایمانی مشعر تاریخ شفاهی پیرغلامان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
تاریخ شفاهی هیأت‌ها با محوریت پیرغلامان بررسی می‌شود 2
تاریخ شفاهی هیأت‌ها با محوریت پیرغلامان بررسی می‌شود 3