چهارشنبه 4 مهر 1403

تجمیع اطلاعات کلیدی‌ترین اقدام در مقابله با فرار مالیاتی است / برآورد دقیقی از فرار مالیاتی نداریم!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تجمیع اطلاعات کلیدی‌ترین اقدام در مقابله با فرار مالیاتی است / برآورد دقیقی از فرار مالیاتی نداریم!

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بهرام مردان مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی، در این نشست گفت: در حال حاضر وضعیت فرار مالیاتی در کشور نابسامان است. از دهه 1360 طرح‌های زیادی در حوزه مالیاتی اجرایی شده است اما مسئله تجمیع اطلاعات آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. تجمیع اطلاعات مالیاتی یکی از کلیدی ترین اقدامات برای مقابله با تخلفات و فرارهای مالیاتی است. اما تجمیع...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بهرام مردان مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی، در این نشست گفت: در حال حاضر وضعیت فرار مالیاتی در کشور نابسامان است. از دهه 1360 طرح‌های زیادی در حوزه مالیاتی اجرایی شده است اما مسئله تجمیع اطلاعات آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. تجمیع اطلاعات مالیاتی یکی از کلیدی ترین اقدامات برای مقابله با تخلفات و فرارهای مالیاتی است. اما تجمیع اطلاعات و مقابله با تخلفات مالیاتی و غیره، ذی نفعان جدی دارد که در گاهی اوقات در دولت‌ها نیز وارد شده‌اند و تلاش کرده‌اند برای نفع شخصی خودشان از تجمیع اطلاعات جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر بحث معافیت‌های مالیاتی گسترده است که حتی به دغدغه مراجع تقلید نیز تبدیل شده است. دولت و مجلس نباید معافیت‌های گسترده و بی قید و شرط به هیچ بخش اقتصادی کشور اعطا کنند و این معافیت‌ها باید کاملا موردی و مبتنی بر شرایط خاص و مقطعی اعطا شود. حتی سیره عملی امیرمومنان (ع) در چهار سال حکومتشان هم اینگونه بوده است.

مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی افزود: یکی دیگر از نقاط ضعف دیگر نظام مالیاتی ما عدم محاسبه مواردی همچون میزان فرار مالیاتی و شکاف مالیاتی است. کشورهای پیشرفته همچون بریتانیا علاوه بر برنامه‌ریزی برای مقابله با فرار مالیاتی، میزان آن را محاسبه میکنند و برای برنامه‌ریزی‌ها نیز هدفگذاری دقیقی تعیین می‌کنند. در حالیکه در ایران اینطور نیست و ما در برنامه ریزی و محاسبه و هدفگذاری نیز کاستی‌های جدی داریم.