پنج‌شنبه 14 تیر 1403

«تخصص» به چه می‌گویند؟!

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
«تخصص» به چه می‌گویند؟!

درست است که ملاک حال افراد است، اما آن‌هایی که به خاطر گذشته پر درد و رنج و زحمت، حال امروزشان گرفته است و خوب نیست حق دارند به حرمت سال‌های از دست رفته، بالاتر از دیگرانی که در گذشته حالش را برده اند قرار گرفته و در هنگام رسیدن سر برج، کمی خوش حالتر از آن‌هایی باشند که دیر آمده اند و زود می‌خواهند بروند!

محمد ماکویی؛ به دلیل کمی جا، کیف سامسونت را روی پا‌ها گذاشته بودم! بغل دستی، که از سر و وضعش پیدا بود آدم کم بضاعتی است، نیم نگاهی به کیف غلط انداز کرده و ازم پرسید: "مهندسی؟! "

با پایین آوردن سر پاسخ مثبت دادم.

آهی از ته دل کشیده و گفت: "خوش به حالت! کار نمی‌کنی و کلی پول می‌گیری! "

با تعجب نگاهش کردم. مجبور شد بیشتر توضیح بدهد: "من یک کارگر ساده ساختمانی هستم که خیلی کار می‌کنم و خیلی کم حقوق می‌گیرم. کارد که به استخوانم رسید پیش سر کارگر رفته و از این وضع شکایت کردم. گفت که مشکل از تحصیلات من است و خود او که باسوادتر از من است با اینکه کم کار می‌کند و بیشتر وقت‌ها فقط دست به کمر زده و دستور می‌دهد از من بیشتر می‌گیرد. تازه سرکارگر گفته که مهندس که از او هم باسوادتر است اصلا سر کار نمی‌آید و فقط در خانه پاهایش را دراز می‌کند و بابت همین پا دراز کردن ها، در هر ماه، کلی عایدی دارد! "

درست است که در حرف‌های صادقانه! کارگر ساده "غلو" هم وجود داشت؛ اما تخصص یک همچه چیزی است: چیزی که باعث می‌شود کار کمی جای خود را به کار کیفی بدهد و در عوض، ارزش ریالی و دلاری کننده کار را بیشتر نماید.

در این باره؛ خوب به یاد دارم که دوستی چنین گفته بود:

قیمت هر ساعت متره را که شنید داغ کرد و با عصبانیت گفت: "... بابت یک ساعت متره؟ "

با خونسردی گفتم: "بابت یکساعت نه! بابت یک ساعت کار و 4 سال تحصیل، از نوع عالیه و 10 سال تجربه که باعث می‌شود کارم متفاوت از بقیه باشد"

لابد شما هم "محل زمین خوردن را نگاه نکن و ببین کجا سر خورده ای! " را شنیده اید.

در مورد اتفاقات خوب هم می‌توان مشابه عبارت بالا را مورد استفاده قرار داده و گفت که اگر قرار باشد حداقل حقوق، هم نصیب کارگر ساده شود و هم ارزانی! متخصص گردد، چرا افراد باید سال‌های خوش جوانی را پشت میز و روی صندلی‌های دانشکده هدر دهند و در محیط‌های کاری سعی و تلاش چشمگیر به خرج دهند تا با فرا گرفتن معلومات و اطلاعات، هر سال ارزش افزوده بیشتری پیدا کنند؟

با این حساب؛ درست است که ملاک حال افراد است، اما آن‌هایی که به خاطر گذشته پر درد و رنج و زحمت، حال امروزشان گرفته است و خوب نیست حق دارند به حرمت سال‌های از دست رفته، بالاتر از دیگرانی که در گذشته حالش را برده اند قرار گرفته و در هنگام رسیدن سر برج، کمی خوش حالتر از آن‌هایی باشند که دیر آمده اند و زود می‌خواهند بروند!

از میان اخبار

افشاگری هوتن شکیبا درباره «صبحانه با زرافه‌ها»

جنایتی که با فروش قرص‌های سمی به دختران 18 ساله رقم خورد