دوشنبه 11 تیر 1403

ترسیم نقشه مغز حشرات در نهایت جزئیات + فیلم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ترسیم نقشه مغز حشرات در نهایت جزئیات + فیلم

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ساینس نیوز، سیم کشی مغز یک حشره دیگر برای انسان آنچنان ناشناخته نیست.

محققان 19 اسفند ماه در مجله Science گزارش دادند که همه سلول‌های عصبی و تقریباً هر ارتباط بین آنها در مغز مگس میوه را نقشه‌برداری کرده اند. این پیچیده ترین نمودار ارتباط بین کل مغز حشره است که تاکنون ایجاد شد.

دانشمندان پیش از این، مدار مغز سه ارگانیسم (یک نوع از کوزه داران و دو نوع کرم) را به طور کامل با این وضوح ترسیم کرده بودند. اما مغز آن موجودات فقط چند صد نورون دارد. دانشمندانی که مطالعه جدید را انجام دادند می خواستند مغزهای بسیار پیچیده تری را درک کنند.

مارتا زلاتیک، عصب شناس از آزمایشگاه بیولوژی مولکولی MRC در کمبریج، می گوید ایده این پروژه 12 سال پیش مطرح شد. در آن زمان، او و همکارانش تصاویری با میکروسکوپ الکترونی از کل مغز مگس میوه گرفتند. آنها سپس آن تصاویر را در یک کامپیوتر به هم چسباندند و به صورت دستی هر نورون را ردیابی کردند تا یک تصویر سه بعدی از سلول ها ایجاد کنند. در نهایت، تیم دانشمندان ارتباطاتی را پیدا کرد که در آن اطلاعات بین سلول‌ها ارسال می‌شود و حتی پایان‌های ارسال و دریافت را تعیین کردند.

محققان بیش از 3هزار نورون و حدود 550هزار اتصال را شناسایی کردند که به عنوان سیناپس شناخته می شوند. آن ها امیدوارند که این کار به عنوان طرحی برای دانشمندان دیگر در حال مطالعه مدارهای مغز عمل کند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مغز حشره مغز مگس میوه نقشه مغز حشره این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است