جمعه 7 اردیبهشت 1403

تسهیل دسترسی پژوهشگران به آزمایشگاه‌های سنکروترونی برتر

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
تسهیل دسترسی پژوهشگران به آزمایشگاه‌های سنکروترونی برتر

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اجرای «برنامه حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون»، به دنبال شکل گیری شبکه‌ای حمایتی برای تسهیل دسترسی‌های داخلی به آزمایشگاه‌های سنکروترونی برتر و انجام آزمایش‌های تراز اول در سطح بین‌المللی است.

اجرای این پروژه کمک می کند تا امکان دسترسی پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و صنایع کشور برای انجام آزمایش‌های کاربردی و پیشرفته در بهترین و به‌روزترین آزمایشگاه‌های دنیا تسهیل شود. این برنامه در ادامه «پروژه کاربری ایران از آزمایشگاه آلبا» تصویب شده است.

برنامه حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون همکاری مشترکی میان مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ریاست جمهوری و چشمه نور ایران است. در این برنامه بخشی از هزینه سفر و جانبی انجام آزمایش برای پژوهشگرانی که موفق به اخذ پذیرش برای انجام آزمایش در یکی از آزمایشگاه‌های سنکروترون دنیا شده‌اند، توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری پرداخت می‌شود.

سنکروترون یا شتابگر نوعی از شتاب دهنده ذرات به شکل یک حلقه دایره‌ای است که با کمک میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند، ذراتی که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در یک محیط الکترومغناطیسی حرکت می‌کنند، در جهت حرکتشان، نوری منتشر می‌کنند که تابش سینکروترون یا نور سنکروترون نامیده می‌شود.

تابش سنکروترن یک امکان توانمند برای مطالعه ساختمان مولکولی و تغییرات شکل و ترکیبات سلولی در هنگام واکنش‌های شیمیایی است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و کاربردی در فیزیک، پزشکی، صنعت، زیست شناسی، باستان‌شناسی و غیره کاربرد دارد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به اینجا مراجعه کنند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید آزمایشگاه‌های سنکروترونی شبکه صنایع آزمایش‌های برتر این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است