چهارشنبه 18 مهر 1403

تشکیل سازمان ملی سنجش برای ارتقای کیفیت آموزش است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تشکیل سازمان ملی سنجش برای ارتقای کیفیت آموزش است

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه باید در حوزه کیفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها گام برداریم، گفت: تشکیل سازمان ملی سنجش برای ارتقای کیفیت آموزش است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عبدالرسول پورعباس امروز در اولین نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار کرد: تشکیل این سازمان از یک سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و پس از تدوین اساسنامه، در شورا به تصویب رسید.

وی افزود: در 40 سال اخیر گسترش کمی قابل قبولی را در آموزش عالی و آموزش و پرورش داشتیم و بیشتر گام‌های برداشته شده در حوزه کمی بود و اکنون تعداد دانشجویان از تعداد صندلی های دانشگاه‌ها کمتر است.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: اکنون باید در حوزه کیفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها گام برداریم، در سازمان سنجش ضرورت توسعه مهارت و صلاحیت حرفه‌ای مدنظر است و برای تحقق آن نیاز به اقدامات فراسازمانی است و سازمان ملی سنجش از بازوهای اجرایی، فکری و کمک‌کننده به سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش خواهد بود.

پورعباس با اشاره به اینکه سازمان ملی سنجش به ارزشیابی داوطلبان و دریافت گواهی کفایت در حوزه علمی اقدام می‌کند، بیان کرد: مسئولیت طراحی و مدیریت تمام آزمون‌های کشور بر عهده این سازمان خواهد بود و تعامل گسترده با وزارتخانه‌ها خواهیم داشت و این به معنای کنار گذاشتن آموزش و پرورش نیست. در بخش دوم فعالیت‌ها هم کیفیت‌بخشی را دنبال می‌کنیم و ارزیابی درونی وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت را راستی‌آزمایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان ملی سنجش به عنوان یک ناظر بیرونی، گزارش‌های کیفی ارائه شده از سوی آموزش و پرورش به‌ویژه میزان تحقق سند تحول بنیادین را رصد خواهد کرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به اینکه در آینده باید ظرفیت عمده‌ای از دانشگاه‌های ایران را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم، متذکر شد: سازمان ملی سنجش به بهترین شکل در بحث کیفیت ارائه خدمت خواهد کرد و سازمان‌های پیشرو در کشور باید شناسایی شوند و به تناسب آن از امکانات بیشتری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: سازمان ملی سنجش ظرف مدت 6 ماه مستقر خواهد شد و با حضور 4 وزیر آموزشی کشور، معاون اول رئیس جمهور، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان هیئت امنا فعالیت خواهد کرد و در کنار آن شورای ارزشیابی و سنجش را خواهیم داشت.

پورعباس بیان کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی وظایف سیاست‌گذاری و تعیین استاندارد را بر عهده دارد و در اجرا شرکت های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را به کار خواهیم گرفت.