پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403

تصحیح «نزههالارواح بتطریب الاشباح» به کتابفروشی‌ها رسید

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تصحیح «نزههالارواح بتطریب الاشباح» به کتابفروشی‌ها رسید

تصحیح بهروز امینی از کتاب «نزههالارواح بتطریب الاشباح» توسط موسسه متن فرهنگستان هنر منتشر شد.

تصحیح بهروز امینی از کتاب «نزههالارواح بتطریب الاشباح» توسط موسسه متن فرهنگستان هنر منتشر شد.

به گزارشی خبرگزاری مهر، کتاب «نزههالارواح بتطریب الاشباح» با تصحیح بهروز امینی به بهای 110 هزار تومان توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شده است. «نزههالأرواح بتطریب الأشباح» نسخه‌ای منحصر به فرد و ارزشمند از مؤلف ناشناخته‌ای به نام یعقوب بن محمد الحنفی (سده 10و11 ق) است که در گنجینه مخطوطات کتابخانه ملی ملک محفوظ است.

در این کتاب، 322 تصنیف از مصنفان ایرانی یا پروردگان استادان ایرانی که در خدمت دربارهای سلاطین تیموری، صفوی و عثمانی بوده‌اند ثبت شده که با توجه به محتوای کتاب و شیوه نگارش متن می‌توان آن را در زمره مجموعه‌های ادوار سلطانی برشمرد. حنفی در دیباچه کتاب علت تدوین این مجموعه را بروز فساد در الفاظ و دورشدن از اصل تصانیف بیان کرده و بنا بر این دلایل، اقدام به تدوین و تصحیح الفاظ آنها با استناد به شنیده‌های خود از مصنفین آثار و یا راویان معتمَدِ تصانیف کرده است.

از وجوه تمایز نسخه ملک با مجموعه ادوار سلطانی، مشخص بودن نام کتاب و مدوِن آن است و دیگر آنکه کتاب حنفی دربردارنده تعداد قابل توجهی تصنیف در فرم «پیشرو» است که در آثار هم‌عصر این کتاب چنین مجموعه ارزشمندی گردآوری نشده است و مهم‌ترین نکته، صحت و دقت بسیار زیاد کاتب در کتابت و سجاوندی کردن متن تصانیف و ترنمات آنهاست که در سایر مجموعه‌ها رعایت چنین امانتداری در نگارش و روایت آثار مشاهده نمی‌شود.

از آنجا که تا کنون نمونه‌ای از این دست آثار در کتابخانه‌ها و مجموعه‌های داخلی شناسایی و معرفی نشده است و موارد مشابه موجود در کتابخانه‌های کشورهای دیگر نیز به کیفیت، دقت و صحت نسخه ملک نیستند، معرفی، تصحیح و بررسی آن توسط متخصصین فن کمک زیادی به ترسیم سیر تحولات در حوزه تصنیف‌سازی تاریخ موسیقی ایران خواهد کرد.