شنبه 7 مهر 1403

تفاهم‌نامه اوقاف با سازمان اسناد در تثبیت مالکیت موقوفات

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تفاهم‌نامه اوقاف با سازمان اسناد در تثبیت مالکیت موقوفات

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه ماده شش قانون اوقاف به تهیه اسناد و تثبیت مالکیت اشاره دارد، گفت: سازمان اوقاف تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان ثبت منعقد کرده تا موانع و مشکلات را برطرف و روند تثبیت مالکیت را تسریع کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجتبی باقرزاده، مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست تخصصی متولیان موقوفات با ریاست این سازمان در خصوص تثبیت مالکیت موقوفات بیان کرد: وظیفه هر متولی وقف یا مالکی تثبیت مالکیت و حفظ عین موقوفات است؛ با توجه به قانون جامع حدنگار و کاداستر به اهمیت این موضوع پرداخته شده است.

او ادامه داد: امروزه با توجه به افزایش قیمت املاک و مدیریت املاک و اراضی که داریم، حتماً باید به صورت رقومی حدود املاک خود را شناسایی و به ثبت برسانیم؛ بر اساس ماده 22 قانون ثبت، مالک فقط آن فردی هست که نام او در دفتر املاک ثبت به ثبت رسیده باشد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تمامی مراجع اداری و قضایی مکلف هستند که شناسایی مالک را بر این اساس انجام دهند، لذا هر آنچه که اسناد عادی یا حتی اسناد مالکیت دفترچه‌ای قدیمی داشته باشیم با توجه به قوانین متأخری که مصوب شده و در حال اجراست (حتی قانون کاداس که از سال 93 بوده و مدت آن به اتمام رسیده) اسناد قدیمی اعتبار ندارد.

باقرزاده عنوان کرد: با توجه به الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول که سال گذشته از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده تمامی اسناد عادی به ثبت رسیده و هیچ گونه دعاوی در مراجع قضایی بدون ثبت رسمی مورد مسموع نیست؛ حتی اگر شخص مالک باشند، برای وقف همین است و از این قانون مستثنی نخواهد بود.

مصائب عدم حضور نماینده سازمان اوقاف در شورای عالی بیمه

او با اشاره به اینکه ماده 6 قانون اوقاف به تهیه اسناد و تثبیت مالکیت اشاره دارد، خبر داد: سازمان اوقاف تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان ثبت منعقد کرده تا موانع و مشکلات را برطرف و روند تثبیت مالکیت را تسریع کند؛ در موقوفات غیرمتصرفی نیز می‌توانند از ظرفیت این تفاهم‌نامه استفاده کنند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کارگروه‌های مشترکی با افراد تأثیرگذار داریم که موقوفات غیرمتصرفی هم می‌توانند در صورت بروز مشکلات ثبتی از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های مرتبط استفاده کنند؛ اگر تثبیت مالیک محقق نشود، هرآنچه بهره‌برداری از موقوفات هم داشته باشیم، بی اثر است.

باقرزاده یادآور شد: با توجه به قوانین جدید باید تثبیت مالکیت را در دستور کار داشته باشیم چون در غیر این صورت حتی مستأجران یا متصرفان غیرقانونی هم تقاضای ثبت ملک موقوفه یا رقبه را با مالکیت خود را خواهند داشت و این خطر موقوفات را به صورت جدی تهدید می‌کند.

او با تأکید بر اینکه متصدیان وقف باید در اسرع وقت با توجه به قوانین جدید تثبیت مالکیت را اجرایی کنند، تصریح کرد: با قوانین جدید اسناد قدیمی معتبر نیست و امکان تثبت مالکیت به نفع متصرفان اراضی و املاک وجود دارد؛ در صورت عدم رعایت قوانین جدید برای تهیه اسناد جدید، امکان تثبیت مالکیت به نفع اشخاص متصرف وجود دارد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در مسیر تثبیت مالکیت حتی در موقوفات متصرفی هم مواردی هست که در راستای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات ثبتی در هیأت نظارت استان یا شورای عالی ثبت مطرح به رسیدگی می‌شوند، چون ماهیت رسیدگی رفع اختلاف و قضایی است، حتماً این موارد را با دقت بیشتر و هماهنگی با اوقاف دنبال شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا رسیدگی در نظارت استان و شورای عالی ثبت راهبری موضوع به نفع موقوفات باشد تا تضییع حقوق وقف را نداشته باشیم، عنوان کرد: برای پذیرش ثبت نیز در تفاهم‌نامه اشاره شده که چنانچه سابقه ثبت در دفاتر توضیح اظهارنامه و موارد بعدی سابقه‌ای به نام ثبت موقوفات نیست، نظرات اداره تحقیق را به عنوان مستندات وقفی بپذیرند.

او اظهار کرد: یک سری اختلافات با اراضی ملی و منابع طبیعی است که کارگروه مشترک اوقاف و منابع طبیعی در اداره‌کل حقوقی فعال شده و موارد اختلافی را برای تعیین تکلیف منعکس می‌کنند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه آثار تثبیت مالکیت و شناسایی اموال هم کاهش دعاوی و افزایش ارتقای منافع را به دنبال دارد، یادآور شد: با توجه به قانون حدنگار تأکید بر تهیه جی‌آی‌اس رقبات است که هر کدام از متصدیان و متولیان وقف نسبت به احصای اطلاعات مکانی و رقومی رقبات اقدام کنند.