سه‌شنبه 3 مهر 1403

تفاوت نسل موسیقی فیلم‌ها در نوای آفتاب

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تفاوت نسل موسیقی فیلم‌ها در نوای آفتاب

امین سالمی ارکستر ملی نوای آفتاب درباره وجه تمایز دو کنسرت اجرا شده بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم وجه تمایزی میان دو اجرایی که به روی صحنه بردیم وجود دارد، زیرا این دو اجرای پیوسته هستند‌. یعنی این دو اجرا و حتی اجرای بعدی که در آذر ماه خواهیم داشت یک پکیج اجرا هستند. در این اجراها از یک بازه تاریخی موسیقی فیلم‌ها را شروع کرده‌ایم و جلو می‌رویم.

وی ادامه داد: می‌شود گفت اولین موسیقی فیلم‌هایی که قابل اجرا بودند را روی صحنه بردیم. تعدادی از قطعه‌ها حذف شد و قطعه‌های جدیدی را باتوجه به دهه های نزدیک اجرا کردیم و در اجرای بعدی به موسیقی فیلم‌های دوره معاصر خواهیم‌رسید. لذا وجه تمایزی میان موسیقی فیلم‌ها نیست و تنها تفاوت این کنسرت‌ها تفاوت نسل موسیقی فیلم‌ها است.

وی افزود: اجرای موسیقی فیلم و در مرحله بعد، موسیقی‌هایی که قرار است در آذر ماه اجرای شوند در حقیقت پکیجی هست که در هر قسمت، بخشی از موسیقی‌فیلم‌ها را روی صحنه می‌بریم. ادامه همان مسیر است ایستگاه اول ما 31 خرداد، ایستگاه دوم مهر ماه در تالار وحدت و ایستگاه بعدی در آذر ماه اجرای موسیقی فیلم‌ها را خواهیم داشت.

امین سالمی بیان کرد: پس از اجرا با چند نوع واکنش همراه بودیم. برخی از دوستان این قطعات موسیقی را دوست داشتند برایشان خاطره انگیز و یادآور سال‌های دور بود، این آثار برایشان نوستالژیک بود و مخاطبان از ما تشکر کردند.

وی ادامه‌داد: بعضی از عزیزان این قطعات موسیقی را نمی‌شناختند و علاقه‌مند به فیلم‌های معاصر بودند ولی انتقادهایی از ما شد و برخی از آن‌ها مغرضانه بود، زیرا چیز‌هایی را به ما نسبت می‌دادند که ریشه واقعی و رئالی وجود نداشت؛ اما به هر حال قابل احترام بودند. برخی از انتقادها برایمان مفید بود و دوستانی که در زمینه موسیقی تخصص داشتند کمک شایانی به ما کردند. واکنش مخاطبان ما را به سوی اجرای مجدد و ادامه دار بودن کنسرت‌ها سوق داد. طبیعتا کاری که ارائه می‌دهیم باید مخاطب دوست باشد، زیرا مخاطب دلسوز و آگاه است که تعیین می‌کند ما به کدام سمت و سو حرکت کنیم.

وی درباره کار گروهی گفت: کار گروهی یک مهارتی دست که به مرور زمان و با تلاش و کار بیشتر بهتر می‌شود‌. لذا همکاری من در این سال ها در گروهی به این بزرگی به شکلی که هیچ گونه حاشیه خاصی به صورت معضل نداشت، نشان داد که ما در این ارکستر تونستیم مهارت کار گروهی را به خوبی در خودمان پرورش و رشد دهیم. اما گاهی عوامل بیرونی، مانند تنگ نظری ها، بدگویی ها و بی انصافی برخی از دوستان و فعالان این عرصه دلخوشی و انرژی ما را در انجام کار می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: از این رو ما از دوستان و همکاران خودمان که می‌بینند با چه دشواری هایی دست و پنجه نرم می‌کنیم، چقدر زمان و انرژی می گذاریم تا یک اجرا رو روی صحنه بیاریم چنین انتظاری نداریم.

شایان ذکر است کنسرت نوای آفتاب با رهبری ارکستر امین سالمی، کنسرت مایستر داریوش حجازی، تهیه کننده و سرمایه گذار و تنظیم کننده قطعات محمدرضا آقایی و امین سالمی، مدیر ارکستر جابر ماجدی روی صحنه اجرا رفت.

خبرنگار: زهرا بالاور