جمعه 1 تیر 1403

تلاش اسپیس‌ایکس برای پرتاب 22 ماهواره استارلینک شکست خورد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تلاش اسپیس‌ایکس برای پرتاب 22 ماهواره استارلینک شکست خورد

پرتاب فالکون 9 با 22 ماهواره استارلینک با مشکل مواجه شد؛ اسپیس‌ایکس در حال بررسی علت و تعیین زمان جدید پرتاب است.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، شصتمین پرتاب سال 2024 اسپیس‌ایکس با نقص فنی در آخرین لحظه روبرو شد.

یک موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس که حامل 22 ماهواره اینترنتی استارلینک بود، در آخرین لحظه و در حالی که 9 موتور مرحله اول خود را روشن کرده بود، با مشکل روبرو شد و از زمین بلند نشد. این اتفاق در بعد از ظهر روز جمعه 14 ژوئن، از سکوی 40 مجتمع پرتاب فضایی کیپ کاناورال رخ داد.

هنوز علت دقیق این نقص فنی مشخص نشده و اسپیس‌ایکس زمان جدیدی برای پرتاب مجدد این ماهواره‌ها اعلام نکرده است. با این حال، یک پنجره پرتاب 4 ساعته دیگر برای روز شنبه 15 ژوئن از ساعت 16:07 به وقت منطقه زمانی شرقی در نظر گرفته شده است.

اسپیس‌ایکس 23 ماهواره دیگر به فضا فرستاد / تعداد ماهواره‌های استارلینک به 5011 ماهواره رسید

به گفته اسپیس‌ایکس، تصمیم نهایی برای استفاده از این پنجره پرتاب یا تعیین زمان جدید، به بررسی‌های بیشتر و رفع نقص فنی بستگی دارد. آب و هوای بد 2 تلاش قبلی برای پرتاب این ماهواره‌ها را که برای 12 و 13 ژوئن برنامه‌ریزی شده بودند، به تعویق انداخته بود.

پرتاب ناموفق روز جمعه، قرار بود شصتمین پرتاب موشک اسپیس‌ایکس در سال 2024 و شانزدهمین پرتاب برای این مرحله اول خاص از موشک فالکون 9 باشد. طبق برنامه، مرحله اول موشک فالکون 9 بعد از پرتاب، برای فرود و استفاده مجدد بر روی سکوی شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس فرود می‌آمد.