شنبه 14 مهر 1403

تهیه بانک اطلاعاتی مناطق برای امدادرسانی مناسب ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تهیه بانک اطلاعاتی مناطق برای امدادرسانی مناسب ضروری است

قزوین - ایرنا - معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: تهیه و استخراج بانک اطلاعاتی مناطق در حوزه‌های مختلف برای امدادرسانی بهتر و دقیق‌تر ضروری است و بدون آماده سازی این مهم، خدمات دهی به شهروندان هنگام حوادث ابتر خواهد ماند.

حکمت الله هاشمی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش‌های همگانی که با دستور کار برگزاری مانور دورمیزی در جمعیت هلال احمر استان برگزار شد، افزود: با تهیه این بانک اطلاعاتی، مخاطرات و تهدیدات، ریز جمعیتی، مراکز عمومی خدمات رسانی در هر منطقه شناسایی و احصا شده و با استفاده از آنها برای ارتقای امدادرسانی اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار نجات و جست و جوی مصدومان در 24 ساعت اولیه وقوع حوادث انجام می‌گیرد، افزود: بیشترین مشکل هنگام وقوع حوادث در امدادرسانی وجود دارد و گروه‌های نجات در 24 ساعت اولیه وقوع حوادث برای امدادرسانی مسئولیت دارند و بعد از آن نیاز چندانی به امکانات و تجهیزات نیست.

وی با تبیین الگوی استاندارد امدادرسانی در سوانح و حوادث، اضافه کرد: اگر این الگوی استاندارد در امدادرسانی پیاده سازی و اجرا شود از ایجاد نابسامانی و بی عدالتی در توزیع خدمات امدادی جلوگیری خواهد شد.

این مسوول گفت: در هر شهری که خدمات ارایه می‌شود باید دارای یک ورودی و خروجی باشد و ستاد اصلی امدادرسانی در بیرون شهر و ورودی اصلی آن استقرار یابد و انبارهای تدارکاتی و نیروهای لجستک در آن مستقر شوند.

وی اضافه کرد: ترسیم مکان مناسب، نحوه سازماندهی و بهینه سازی ظرفیت نیروی انسانی و لجستگ ارگان‌ها، نحوه ارایه خدمات حمایت روانی و مددکاری اجتماعی و تخصیص فضا و جایگاه‌ها برای نیروی انسانی امدادی در این طرح دیده شده‌اند و تسریع در ارسال ارقام، شفاف سازی در ارایه خدمات، ارتقای خدمات رسانی و... را به دنبال خواهد داشت.

این مسوول با بیان اینکه انجام این طرح بسیار ساده است و تمامی ظرفیت امدادگران برای نجات شهروندان در حوادث اختصاص خواهد یافت، افزود: مشکل عمده ما در امدادرسانی نارضایتی و نابسامانی در ارایه خدمات است و باید برای برون رفت از این مشکل به انجام کار تیمی و اجرای الگوی استاندارد امدادرسانی در حوادث و سوانح روی آوریم.

وی گفت: امدادرسانی درست تاثیر مستقیمی در خدمات رسانی سایر دستگاه‌ها دارد و نقش موثری در افزایش رضایت شهروندان در حوادث و سوانح ایفا می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*