شنبه 14 مهر 1403

تکنولوژی به کمک دروازه‌بان‌ها می‌آید / خداداد و خیابانی بخوانند: تمرین مغز با عینک خاص!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
تکنولوژی به کمک دروازه‌بان‌ها می‌آید / خداداد و خیابانی بخوانند: تمرین مغز با عینک خاص!

عینک تمرینی یان زومر سوژه بحث خداداد عزیزی و جواد خیابانی بود. ولی این عینک واقعا چیست و چه عملکردی دارد؟

به گزارش "ورزش سه"، خداداد عزیزی و جواد خیابانی در برنامه ویژه یورو 2024 درباره عینکی که یان زومر، دروازه‌بان تیم ملی سوئیس استفاده می‌کند بحث جالبی داشتند.

ویدئو: 346951

وقتی تصاویر یان زومر در تمرین سوئیس منتشر شد ابتدا این ادعا توسط مجریان دیگر برنامه مطرح شد که گفته می‌شود این عینک باعث می‌شود حرکت توپ برای زومر آهسته شود. خداداد عزیزی گفت چنین چیزی غیرممکن است و "مگر سینما است؟" جواد خیابانی هم به یک برنامه مستند درباره طبیعت ارجاع داد ولی در نهایت مشخص بود که کسی نمی‌داند این عینک دقیقا چیست و چرا برخی فوتبالیستها از آن در تمرینها استفاده می‌کنند.

این عینک‌ها که در دنیای ورزش از آنها به عنوان عینک تمرینی یاد می‌شود نه تنها در فوتبال بلکه در دیگر رشته‌های ورزشی مورد استفاده هستند.وظیفه اصلی این عینک‌ها این است که واکنش ورزشکاران را تقویت کرده و زمان انجام واکنش را کوتاه کنند.

در توضیح مزایای استفاده از این عینک‌ها گفته می‌شود که استفاده از آنها برای مغز ورزشکار همان مزیتی است که وقتی در سالن بدنسازی با وزنه کار می‌شود عضلات و ماهیچه‌های بدن تقویت می‌شود.

این عینک‌ها گزینه‌های زیادی در اختیار ورزشکار قرار می‌دهد. برای مثال ورزشکار می‌تواند تنها دید با چشم راست، تنها دید با چشم چپ و دید متناوب دو چشم را انتخاب کند. سازندگان این عینک می‌گویند اینکه ورزشکار در هر لحظه بتواند دید با یک چشم را امتحان کند باعث می‌شود در شرایط رقابت و مسابقه سرعت واکنش بیشتری داشته باشد.

یکی دیگر از تنظیمات این است که در حین تمرین این عینک هر دو چشم یا یکی از چشم‌ها را محو می‌کند. در این شرایط مغز بیشتر فعالیت می‌کند تا تاری دید را جبران کند. در مطالعاتی که انجام شده استفاده 5 دقیقه‌ای از این عینک باعث می‌شود ورزشکار به صورت ناخودآگاه حرکات خود را سریعتر انجام بدهد. در نتیجه وقتی عینک از چشم او برداشته می‌شود مغز ورزشکار گول خورده و تصور می‌کند که همه چیز از جمله توپ فوتبال به شکل کند و آهسته حرکت می‌کند.

تکنولوژی به کمک دروازه‌بان‌ها می‌آید / خداداد و خیابانی بخوانند: تمرین مغز با عینک خاص! 2
تکنولوژی به کمک دروازه‌بان‌ها می‌آید / خداداد و خیابانی بخوانند: تمرین مغز با عینک خاص! 3
تکنولوژی به کمک دروازه‌بان‌ها می‌آید / خداداد و خیابانی بخوانند: تمرین مغز با عینک خاص! 4