پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

جدال هافبک‌های مورد علاقه برانکو / محرم و نکونام: همه لیگ منتظر این نود دقیقه!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
جدال هافبک‌های مورد علاقه برانکو / محرم و نکونام: همه لیگ منتظر این نود دقیقه!

محرم نوید کیا و جواد نکونام دو ستاره تاریخی فوتبال ایران محسوب می‌شوند.

به گزارش ورزش سه، ظهور محرم نویدکیا به اولین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران و دوران انتخاب استانکو پوکله‌پوویچ سرمربی کروات سپاهان برمی‌گردد و جواد نکونام هم که بازیکنی جوان و آتیه‌دار بود توسط میروسلاو بلاژوویچ (کمی قبل‌تر) به تیم ملی دعوت شده بود و بازی‌های مهمی را زیر نظر او پشت سر گذاشت. این دو هافبک فوق العاده و بی جانشین بودند. محرم یک بازیساز استثنایی و یک کاراکتر بزرگ برای تیم فوتبال سپاهان که خیلی زود بازوبند کاپیتانی طلایی پوشان را به بازو بست و در آن سو، نکونام هم خیلی زود پس از درخشش در تیم ملی بدل به چهره اصلی تیم پاس شد. این دو در 2 سال متوالی و یکی پس از دیگری جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده‌اند. جواد نکونام در تمام دوران فوتبالش یک بازیکن پست شش کامل و بی جانشین بوده و محرم نویدکیا نیز که در آن زمان در پست 10 بازی می‌کرد، با تغییرات فوتبال امروز می‌توانست یک شماره هشت تمام عیار برای هر تیمی باشد. بازیکنی که با دید فوق العاده مدت‌ها بهترین پاسور فوتبال ایران بود.

این دو در یک دوره زمانی و برای تیم برانکو ایوانکوویچ در بازی‌های آسیایی بوسان 2002، کنار یکدیگر بازی کردند و هر دو از بهترین‌های تیم ملی بودند و با جام قهرمانی به ایران برگشتند؛ جامی که آخرین عنوان طلایی در رقابت‌های آسیایی محسوب می‌شود. 

قهرمانی تیم ملی در بازی‌های آسیایی بوسان آخرین عنوان طلایی ما در قاره آسیاست.

نکونام سال‌ها یکی از موفق‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران بوده و با عنوان لالیگایی، به عنوان بازیکنی که بیشترین دوره حضور در این لیگ باکیفیت فوتبال دنیا را داشته است، در بین ایرانیان شناخته می‌شود. محرم نویدکیا هم سمبل سپاهان و بازیکنی است که با تیمش پنج بار قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شده و اگر چه مصدومیت‌های گاه و بیگاه اجازه درخشش بیشتر به او نداد اما او در دوره‌ای به تیم بوخوم آلمان نیز منتقل شده است.

این دو در فوتبال سبک و سیاق کاملا متفاوت با یکدیگر داشتند و در مربیگری هم هدایت تیم‌های بزرگی را بر عهده گرفته‌اند. محرم سرمربی سابق سپاهان و حالا مس رفسنجان است و جواد نکونام هم هدایت تیم‌های مطرحی مثل نساجی، فولاد و حالا استقلال را بر عهده دارد. جدال این دو، دومین مسابقه این دو چهره عصر طلایی برانکو در تیم ملی محسوب می‌شود؛ راند اول این نبرد با پیروزی محرم نویدکیا به پایان رسیده و شاید چشم امید بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال در ایران که طرفداری تیم‌های پرسپولیس، تراکتور و سپاهان را می‌کنند، به درخشش اوست. این یک بازی بزرگ برای محرم است که می‌تواند شایستگی‌های خودش را برای حضور دوباره در صندلی‌های داغ‌تر مربی به نمایش بگذارد. او در 2 سال حضور در سپاهان نتایج بدی با طلایی پوشان نگرفته ولی در نهایت جای خود را به ژوزه مورایس داد.

تصویری از اولین رویارویی نکونام و محرم در لیگ برتر، سرمربیان فولاد و سپاهان.

در سمت مقابل جواد نکونام در بالاترین نقطه سرمربیگری خود با همان جاه‌طلبی و با همان روش همیشگی فوتبال اولین بازی سال را مقابل تیمی آغاز می‌کند که هیچ جایی برای احتمالات باقی نگذاشته است. او در هفته‌های گذشته با آنالیز مجدد بازی تیم خودش مقابل مس رفسنجان و آنالیز بازی‌های دیگر، تک تک حرکات و شیوه بازیکنان حریف را پیش بینی کرده و آنها را آماده به دیدار این حریف خواهد فرستاد. تیمی که در سال‌های گذشته با محمد ربیعی تلاش زیادی برای به دردسر انداختن استقلال می‌کرد و غالبا در ورزشگاه آزادی نمایش قابل توجه و دلپذیری داشت. تیمی که امروز زیر نظر محرم نویدکیا به میدان خواهد رفت اسکلت همان تیم را با خود حمل کرده و با بازیکنان باتجربه و تکنیکی، آنها بالقوه حریفی جدی برای استقلال محسوب می‌شود. دوست داریم این بازی هم دیدنی، تماشایی و پر تب و تاب باشد؛ مسابقه‌ای جذاب برای همه تیم‌های لیگ برتری و علاقه‌مندان به فوتبال.

جدال هافبک‌های مورد علاقه برانکو / محرم و نکونام: همه لیگ منتظر این نود دقیقه! 2
جدال هافبک‌های مورد علاقه برانکو / محرم و نکونام: همه لیگ منتظر این نود دقیقه! 3