پنج‌شنبه 14 تیر 1403

جلیلی، سیاستمدارِ گلخانه‌ای

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
جلیلی، سیاستمدارِ گلخانه‌ای

در مناظره‌ی دو نفره، شرایط مساعدی برای رو شدن ابعاد شخصیتی هر دو نامزد به وجود آمد و آن چه که از جلیلی مشاهده شد، در قد و قواره‌ی ادعاهای گفتمان پایداری نبود.

با کنار رفتن نامزدهای پوششی و رفتن قالیباف و پورمحمدی، مه فرو نشست و توانستیم در افق دید گسترده‌تری به ارزیابی دو نامزد بپردازیم.

من و همسرم سالهاست بر اساس یک تصمیم خوب، در خانه تلویزیون نداریم و در ایام اخیر، مناظرات را از رادیو پیگیری کردیم. شاید عدم امکان مشاهده‌ی زبان بدن و حالات چهره و حرکات دست و نظایر اینها، تا حدودی امکان ارزیابی را دشوار کند. اما در عین حال، باعث می‌شود تمرکز ذهن، فقط و فقط بر روی واژگان و لحن و صوت باشد و در نتیجه ترکیز و دقت بیشتری به وجود آید. سالها در رادیو کار کرده‌ام و صدای آدم‌ها را بهتر از سیمای آنها به خاطر می‌سپارم. اگر مهمان، معرفی نشده بود و صدای مسعودخان پزشکیان را نمی‌شناختم، بر اساس نمونه‌ها و مصادیقی که برمی شمرد، حدس می‌زدم که یک آخوند نازنین را به تلویزیون آورده‌اند و او در گفتار خود، به طور مداوم قرآن و حدیث و نهج البلاغه به کار می‌گیرد تا نشان دهد که این کاره است و در برابر حریف امام صادقی، حقانیت خود را اثبات کند! خیلی شفاف و بی‌تعارف بگویم؛ تلاش و جهد اغراق‌آمیز آقای پزشکیان برای استفاده گسترده از این همه آیات و احادیث را نمی‌فهمم. خیلی خوب آقاجان! مدت‌هاست که فهمیده‌ایم جنابعالی از کودکی تاکنون، با متون مقدس دین اسلام در ارتباط بوده‌ای، حافظه‌ات نیکوست و زبان عربی‌ات هم از بسیاری آخوندها ما بهتر نباشد، بدتر نیست! این که دیگر این همه تکرار ندارد. مگر شما در جلسات طولانی اتاق فکر با رفقا و همراهان، نکات مطالب دیگری یادداشت نکرده‌ای که با خودت به مناظره بیاوری؟

فاما سعید خان جلیلی. به جِد معتقدم که مناظرات دوره اول، به نفع جلیلی بود و در آن هیاهوی شش نفره، بخشی از کوه یخ عجز او نهان می‌ماند. اما حالا و در مناظرات دو نفره، به راحتی می‌توانیم ببینیم که او در برابر پرسش‌های سنگین و دفعتی، پاسخ روشن و معنی داری نمی‌تواند بدهد، حاضرجوابی مشهود و نمایانی ندارد، پردازش ذهنی او طول می‌کشد و از همه‌ی اینها بدتر، وقتی که درباره‌ی برنامه، نقشه‌ی راه و استراتژی از او سوال می‌شود، به راحتی دست خالی‌اش را رو می‌کند و به وضوح می‌توانیم بفهمیم؛ او آمده تا قدرت را تحویل بگیرد و کشور را به شکل روزمره اداره کند. چرا؟ واضح است. به این دلیل که جلیلی از دل یک جنبش سیاسی تخصصی و حرفه‌ای سر بر نیاورده است. او رهبر و کادر برتر و متفکر پیشرو یک حزب حرفه‌ای و ریشه‌دار نیست تا به اتفاق همکاران و همفکرانش، نقشه راه کشیده باشد و برای هر مورد و موضوعی، پاسخی از آستین درآرد. به وضوح می‌توان دید، او حتی چهار مناظره‌ی رزمایشی و آزمایشی در ستاد خود برگزار نکرده تا دوستانش در یک بازی تمرینی به او حمله کنند و او راه‌های واکنش صحیح را آزمون کند.

جلیلی، از مدرسه آمده نه از میدان. جلیلی، یک محصول باغی - جالیزی نیست که آفت و طوفان و آفتاب سوزان را تجربه کرده باشد. او از یک گلخانه آمده. از گلخانه‌ای که در آنجا، همه چیز در حد اعلا، کنترل شده و خاص بوده است. او به شدت مورد تفقد بوده و انتقادی نشنیده و در برابر چالشی بزرگ قرار نگرفته است. به عنوان یک شهروند ایرانی، قدردان تمام سالیانی هستم که جلیلی و رفقای او در میدان جنگ، برای وطن، تن دادند و جان دادند و پاره‌ای از پیکرش را هم برای دفاع از خاک بر جای نهاد. اما سیاستمداران، قطعا و یقینا، نمی‌توانند تنها در میدان جنگ کارآزموده شوند. کسی که کار اجرایی و مسئولیت اجرایی نداشته و صرفا به عنوان فرزند برومند و صالح یک جریان ایدئولوژیک، قدر دیده و بر صدر نشسته است، به نسیمِ گرد و سرد تهویه‌های پیشرفته‌ی گلخانه آشناست اما نازک آرای تنش، در برابر بادهای خزان روزگاران تاب نمی‌آرد و نمی‌تواند در یک محیط بین‌المللی پرتنش، یک محیط منطقه‌ای پرچالش و یک فضای پر از درد و نارسایی داخل، برای گذار از بحران‌ها، قوت و آمادگی داشته باشد.

جلیلی نه در مورد اقتصاد و حکمرانی، نه در مورد چالش حقوقی گره اقدام مالی، نه درباره دانشگاه و حجاب و مطالبات زنان؛، نه در خصوص جوانان، نه در حیطه ی آموزش و اشتغال و نه درباره ی تصورات و رویاهایش از ایرانِ فردا و پس فردا، چیز واضحی نگفت و علاوه بر این، در برابر سیاستمداری که اتفاقا او نیز چندان کارکشته و هجومی نیست، به وضوح در گوشه ی رینگ افتاد. باید بسیار متاثر باشیم که در این دیار، رخصت داده نشده که حزب و دانشگاه برای تولید سیاستمداران توانمند و کارآمد، به کارخانه های کادرسازی و لیدرسازی تبدیل شوند. حال و روز ما این است: میوه های طبیعی و دارای رنگ و مزه بر پیشخوان نیستند و ناچار می شویم در تاریکی بازار، دوان دوان از گلخانه خرید کنیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1927518