پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

جولیا دونالدسون پرفروش‌ترین نویسنده بریتانیا شد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
جولیا دونالدسون پرفروش‌ترین نویسنده بریتانیا شد

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از بوک سلر، جولیا دونالدسون در مسیری قرار دارد که می‌تواند به شکل بی‌سابقه‌ای عنوان پرفروش‌ترین نویسنده بریتانیا را برای پنجمین سال متوالی کسب کند. او تاکنون این عنوان را برای نیمه نخست سال 2024 کسب کرده است.

در این راه او دومین فردی است که توانسته آمار فروش کتاب‌هایش را از مرز 225 میلیون پوند فراتر ببرد.

خالق کتاب کودک محبوب «گروفالو» در 26 هفته اول سال جاری 6.7 میلیون پوند کتاب فروخت که 800 هزار پوند بیشتر از سارا جی ماس است که در رتبه دوم جا گرفته است. فروش نیمه‌سال دونالدسون از نظر حجم بسیار چشمگیرتر است و او بیش از یک میلیون و 250 هزار نسخه کتاب فروخته که 725 هزار نسخه بیشتر از نویسنده پرفروش بعدی فیونا وات (از نظر فروش در تعداد) است.

مجموع فروش کتاب‌های خانم دونالدسون 75 ساله اکنون به 229.7 میلیون پوند رسیده که وی را پس از جی کی رولینگ خالق مجموعه «هری پاتر» با فروش 385.3 میلیون پوند قرار می‌دهد.

همانطور که به طور مداوم در مورد کتاب‌های دونالدسون اتفاق افتاده، پرفروش‌ترین نویسنده بریتانیا هرگز با یک کتاب در صدر جدول فروش جای نگرفته‌، بلکه فهرستی از کتاب‌های وی هستند که هر سال مخاطبان خود را دارند. «بدها» تصویرسازی شده توسط اکسل شفلر با فروش نزدیک به 56000 نسخه، پرفروش‌ترین کتاب این نویسنده در سال 2024 است که هشتاد و یکمین کتاب در نمودار کلی فروش است. جدیدترین کتاب او هم «قصه هایی از آکرون وود» بود که در بهار به مدت یک هفته در صدر جدول کتاب‌های کودکان قرار گرفت.

به این ترتیب دومین نویسنده پرفروش تمام دوران بریتانیا، به شکلی باورنکردنی، هرگز رتبه اول فروش یک عنوان کتاب را مال خود نکرده است. در حالی که تاکنون 713 چاپ مختلف از آثار او منتشر شده است، ویلیام شکسپیر با 886 چاپ مختلف از آثارش بیشترین رکورد را در این زمینه داراست و نزدیکترین نویسنده زنده به خانم دونالدسون، جیمز پترسون آمریکایی با داشتن 349 چاپ از آثارش است.

جولیا دونالدسون از سال 1993 تاکنون 184 عنوان کتاب خلق کرده که از این میان 39 عنوان از کتاب‌های وی هر یک بیش از 10 هزار نسخه در سال 2024 فروخته است.