جمعه 31 فروردین 1403

حلقه گمشده در مسیر تولید

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
حلقه گمشده در مسیر تولید

تاکنون مقالات و مطالب متعدد و متنوعی در مورد ضعف خلاقیت و نوآوری در بخش تولید کشور به رشته تحریر درآمده است.

در واقع می‌توان از مولفه‌های مختلفی مانند؛ کم‌توجهی به مقوله R&D، ضعف در آموزش و مهارت‌آموزی، ضعف در بازاریابی و رقابت‌پذیری و در یک کلام بهره‌وری پایین، به‌عنوان مهمترین عوامل عدم موفقیت مطلوب و موردانتظار در این عرصه نام برد.

اما با عنایت به اظهارات تولیدکنندگان و کارآفرینان، به نظر می‌رسد در گام نخست باید از کمبود موسسات حرفه‌ای برای طراحی نرم‌افزاری و سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها و ایده‌ها و نیز نمونه‌سازی آنها به‌عنوان مشکل اساسی نام برد.

اما حتی با فرض برداشتن گام اول، مشکل اصلی‌تری در مسیر تولیدکنندگان و کارآفرینان وجود دارد که چیزی نیست جز هزینه‌های بسیار سنگین قالب‌سازی و مهمتر از آن، فقدان قالب‌ساز ماهر و حرفه‌ای که بتواند قالب موردنظر شما را به شکل تخصصی و در چارچوب محاسبات فنی آن بسازد.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که اکثر قریب به اتفاق دست اندرکاران صنعت قالب‌سازی کشور، مهارت خود را به شکل تجربی کسب کرد‌ه‌اند و لذا همچنان با استفاده از همان روش‌های سنتی یعنی نقاشی و طراحی ابتدایی ایده و قالب موردنظر بر روی کاغذ و ساختن آن با استفاده از ابزار و ماشین‌آلات قدیمی کار خودشان را انجام می‌دهند، که نه‌تنها نمی‌تواند خلاقیت‌پذیر باشد، بلکه معمولا نتیجه کار فاقد دقت و کیفیت لازم نیز می‌باشد.

بنابراین پیشنهاد می گردد؛

1، برای سرعت بخشیدن به روند تولید محصولات جدید و ورود به صنایع های‌تک و پیشرفته (همانند سایر کشورهای صنعتی)، دانشکده و یا حداقل رشته طراحی صنعتی، نمونه‌سازی صنعتی و به‌خصوص قالب‌سازی در دانشگاه‌های صنعتی کشور ایحاد و راه‌اندازی شود.

2، به منظور ایجاد رقابت مطلوب، انتقال دانش و تجربیات و ایجاد هم‌افزایی در کار قالب‌سازی، کارگاه‌های قالب‌سازی به شکل مجموعه‌ها و ترجیحا شهرک‌های صنعتی تخصصی ساماندهی شوند.

3، تا زمان خودکفایی در تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، خرید و به روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات قالب‌سازی در اولویت واردات قرار بگیرد.

4، وزارت صمت با همکاری وزارت کار و تأمین اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دوره‌های کوتاه‌مدتی را در این زمینه طراحی و برای شاغلین در این بخش و سایر افراد علاقه‌مند اجرا نماید.

5. برای سرعت بخشیدن به فرآیند تحقق این هدف، دولت ضمن اختصاص تسهیلات مناسب به این موضوع، از کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور و حتی افراد غیرایرانی که مایل به سرمایه گذاری در این زمینه هستند، دعوت به همکاری نماید.

6، حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزارها و نیز ماشین‌آلات و تجهیزات قالب‌سازی بومی در اسرع وقت در دستور کار مسئولین ذیربط قرار گیرد.

7، برای کمک به کاهش هزینه‌های قالب‌سازی، در اسرع وقت تدابیر لازم از جمله؛ بسترسازی برای افزایش تعداد کارگاه‌های قالب‌سازی، برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی، خرید و به‌ویژه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن قالب‌سازی، اختصاص تسهیلات تشویقی و ترغیبی و امثال آن از سوی دولت و اتحادیه قالب‌سازان اتخاذ گردد.