یک‌شنبه 18 شهریور 1403

حل شدن مسئله FATF باعث ارتباط با بانک‌های جهان نمی‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حل شدن مسئله FATF باعث ارتباط با بانک‌های جهان نمی‌شود

مهدی صادقی نیارکی گفت: این تصور که حل شدن FATF باعث برقراری رابطه با کارگزاری بانک‌ها می‌شود، اشتباه است به دلیل اینکه تحریم‌های ثانویه هنوز وجود دارد. اما باعث ایجاد شفافیت و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهدی صادقی نیارکی معاون سابق وزیر صمت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو در میزگرد تخصصی مجمه کارآفرینان گفت: در حوزه اقتصاد کلان، سه دسته چالش رویکردی - رهیافتی، ساختاری و اجرایی داریم. تحریم و محدودیت‌ها، ناترازی انرژی و بانکی و قیمت‌گذاری و نظام تامین و تخصیص ارز به ترتیب مواردی از این چالش‌ها محسوب می‌شوند. در مرحله اول باید چالش‌ها را به صورت صحیح تشخیص بدهیم تا بتوانیم تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم. وی افزود: نباید همه مشکلات را به تحریم‌ها ارجاع دهیم. بخش عمده‌ای از آن به تصمیم‌سازی اجرایی یا بحث‌های ساختاری مرتبط است. به عنوان مثال ما در زمان مناسب قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح نکردیم. در زمان ناترازی نیز ولین کاری که انجام می‌دهیم این است که انرژی بخش تولید را قطع می‌کنیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: تحریم، هزینه مبادلات را افزایش می‌دهد، سرعت رشد ما را کاهش می‌دهد، اما علت همه مشکلات نیست و نمی‌توانیم بگوییم که 80 درصد مشکلات را شامل می‌شود. بسیاری از چالش‌ها به حوزه سوم و تصمیمات سیاستگذار و اجرای آن‌ها بازمی‌گردد. وی با بیان اینکه دولت باید به نقش خود بازگردد، عنوان کرد: وظیفه آن هدایت، حمایت و نظارت است. به عنوان مثال حمایت عامی روش اشتباهی است؛ اینکه هر کسی که صنعتگر شد پنج سال معافیت مایلتی به او اختصاص می‌دهیم یا اینکه مشوق‌ها برای میزان سرمایه گذاری متفاوت، یکسان است. معاون سابق وزیر صمت گفت: تغییر ریل، تنش ایجاد می‌کند و طبیعتا تصمیم‌سازی هم باعث تنش و مقاومت می‌شود. به دلیل اینکه دولت‌ها دنبال جمع‌آوری رای هستند، سعی می‌کنند که با همه به صورت مساوات رفتار کنند. این رفتار، اشتباه است و نمی‌توان با آن اقتصاد را بزرگ کرد. وی ادامه داد: این تصور که حل شدن FATF باعث برقراری رابطه با کارگزاری بانک‌ها می‌شود، اشتباه است به دلیل اینکه تحریم‌های ثانویه هنوز وجود دارد. اما باعث ایجاد شفافیت و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی خواهد شد. صادقی نیارکی درباره دخالت دولت در اقتصاد اظهار کرد: وقتی دولت فروش نفت را آغاز کرد، صاحب پول شد و نتیجه این درآمد ارزی، دخالت در اقتصاد بود. در صورتی که باید با این درآمد جهت سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها استفاده می‌شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو در پایان در رابطه با انتظاراتی که از دولت چهاردهم وجود دارد گفت: از دولت چهاردهم انتظار می‌رود که با نخبگان اقتصادی و فعلان این حوزه گفت‌وگو کند و نظرات آنها را جویا شود. اگر بین تولیدکنندگان اجماعی صورت گرفت باید دولت‌ها به آن احترام بگذارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که دولت‌ها برای اینکه بتوانند طولانی‌مدت حضور داشته باشند، در تصمیم‌گیری‌های خود جسارت ندارند. سعی می‌کنند رضایت عمومی را در جامعه ایجاد کنند.

وی افزود: سیاستگذاران مستقیم و غیرمسقیم، باید هم‌قسم شوند تا بر روی یک نقشه راه تمرکز کنند. در حال حاضر نه نقشه‌ای وجود دارد نه آن‌ها هم‌قسم هستند.