سه‌شنبه 3 مهر 1403

خانواده‌ها رده سنی بازی‌های ویدئویی را چک کنند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
خانواده‌ها رده سنی بازی‌های ویدئویی را چک کنند

سمیه سرخوش کارشناس ارشد ارتباطات و بازی گفت: در حوزه بازی‌های ویدئویی که شامل بازی‌های رایانه ای، کنسولی و بازی‌هایی که روی موبایل و تبلت قابل انجام است ما به خانواده ها توصیه می‌کنیم که برای انتخاب بازی حتما دو شرط را در رعایت کنند.

وی ادامه داد: مورد اول رده سنی بازی‌ها است. ما در انتخاب رده سنی موردی به نام اسرا داریم که در خاورمیانه تنها نظام رده بندی سنی است که بازی‌ها بر اساس رده بندی سنی انجام می‌شوند. بازی‌ها بررسی می‌شوند و یک رده سنی به تناسب محتوای بازی‌ها شامل خشونت، ناهنجاری اجتماعی، دخانیات، ناهنجاری جنسی و ناامیدی این شاخص‌ها بررسی می‌شوند و به آن‌ها رده سنی داده می‌شود.

وی افزود: خانواده اگر موقع انتخاب بازی به این رده سنی‌ها دقت کنند و بازی‌ها را متناسب با رده سنی فرزند خود انتخاب کنند در کنار اینکه زمان مصرف بازی را در بچه‌ها مدیریت کنند انشاءالله در رابطه با بازی‌ها هیچ وقت به مشکل نخواهند خورد‌. در اینجا می‌توانیم بگوییم بازی‌ها نه‌تنها تاثیر منفی نخواهند داشت بلکه می‌توانند تاثیر مثبت هم داشته باشند؛ البته در صورتی که این دو شرط رعایت شود.

سرخوش کارشناس ارشد ارتباطات و بازی بیان کرد: سامانه‌های یاری‌گری وجود دارد که به خانواده‌ها کمک می‌کند تا با محتواهای بازی‌ها آشنا شوند و المان‌های آن‌را بشناسند تا ان‌شاءالله یک انتخاب درست داشته باشند. مهم‌ترین سایتی که در ایران وجود دارد و وابسته به سایت خود بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، سایت چه بازی است. بیش از ده هزار بازی در سایت چه بازی قرار دارد. بازی‌هایی که موفق شدند پروانه انتشار بگیرند و بتوانیم بگوییم بازی‌های مجاز هستند و والدین می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. همچنین شامل بازی‌هایی نه خیلی ترند هستند ولی محتوای دارند که به والدین توصیه نمی‌کنیم برای بچه‌های خود دانلود کنند ولی اگر جتی متوجه شدند که بچه‌ها از این بازی‌ها استفاده می‌کنند، شرایطی را قرار دهند که این بازی‌ها از این گوشی‌ها پاک شوند یا اگر نصب شده اند پاک شوند.

وی عنوان کرد: وب سایت چه بازی وابسته به بنیاد بازی‌های ملی رایانه است. بازی‌هایی که در چه بازی قرار دارند روایت بازی‌ها به همراه تحلیل بازی‌ها و توصیه‌ای درباره با محتوای بازی‌ها به والدین شده است. برای مثال بازی کندی کرش. داستان بازی شرح داده شده است که گیم‌پلی آن چیست و بچه‌ها چطور می‌توانند از آن استفاده کنند و در نهایت برای والدین توضیح داده می‌شود که وقتی فرزند آن‌ها با این بازی بازی می‌کنند فرزندشان با چه محتوایی مواجه می‌شود و این بازی چه تاثیر منفی می‌تواند بر روی بچه‌هایشان داشته باشند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: پیشنهاد می‌کنم خانواده قبل از اینکه بازی را دانلود کنند و در اختیار فرزند خود بگذارند سری به سایت چه بازی بزنند. بازی را دانلود کنند و رده بندی سنی را چک کنند و اگر بازی تایید شد برای بچه‌ها بازی را دانلود کنند.

خبرنگار: زهرا بالاور

خانواده‌ها رده سنی بازی‌های ویدئویی را چک کنند 2