جمعه 28 اردیبهشت 1403

خریداران خودروهای بورسی خسارت تاخیر گرفتند

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، زهرا حسین زاده رییس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالا به روند پرداخت خسارت دیرکرد تحویل خودرو از سوی خودروسازان اشاره کرد و گفت: پرداخت خسارت به خریداران خودروهای بورسی پس از ارایه درخواست، رسیدگی و محاسبه لازم انجام و از طریق کارگزاران خریدار به مشتریان پرداخت می شود که این رویه شفاف از مزایای ساز و کار بورس کالا بشمار می رود.

وی افزود: خریدارانی که طی ماه های گذشته اقدام به خرید خودرو از بورس کالا کردند اما با تاخیر در تحویل خودرو مواجه شدند تا کنون 4.3 میلیارد تومان خسارت دریافت کردند. از میزان درخواست هایی که برای اخذ خسارت تاخیر در تحویل خودرو به مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالا رسیده تاکنون برای 240 درخواست، صورتجلسه صادر شده است.

این مقام اداره پایش ادامه داد: خریداران در صورت عدم تحویل خودرو در سررسید مشخص شده، حداکثر تا 30 روز تقویمی از تاریخ سررسید، می توانند نسبت به درخواست خسارت از طریق کارگزار خریدار اقدام کنند. در صورت عدم ارائه درخواست فوق، درخواست ها از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران قابل پیگیری است.

به گفته حسین زاده، میزان محاسبه خسارت تاخیر در تحویل خودرو، روزانه 0.25 درصد ارزش قرارداد است که با توجه به سلف بودن قرارداد و با عنایت به ماده 19 دستورالعمل تسویه و پایاپای بورس کالا، مهلت مجاز تحویل خودرو پس از 15 روز از سررسید بوده و پس از آن محاسبه و به خریدارانی که فرم درخواست تحویل با تاخیر را در موعد مقرر تکمیل کرده باشند، پرداخت می شود.