چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

داستان دنباله دار قطع آب شهر قشم

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
داستان دنباله دار قطع آب شهر قشم

در چندسال اخیرقطع شبانه آب محلات قدیمی شهر قشم پای ثابت گلایه های مردمی بوده است.

دنیای اقتصاد - قشم: گلایه و نقد از استمرار قطع دوازده ساعته آب بویژه در ماه های رمضان، محرم و صفر از آنجا بیشتر برای مردم ناراحت کننده و زجر آور است که بارها و بارها به مسوولان پیشین و فعلی منتقل شده و نتیجه ای حاصل نشده است. اگر چه تغییر و کاهش ساعات قطع آب موجب کاهش نارضایتی مردم شده اما به گفته مدیر عامل شرکت آب و تاسیسات منطقه آزادقشم، رفع کامل این مشکل بسیار پر هزینه است.

شهرام داوری به خبرنگار ما می گوید: فرسودگی لوله های بافت قدیم بسیارجدی است. داوری از شبکه ای سخن می گوید که حداقل 70 درصد آن در سال 1348 لوله گذاری شده و امروز کارخانه سازنده اش هم وجود خارجی ندارد.

مدیر عامل آب و تاسیسات قشم در این باره ادامه می دهد: کاهش مصرف شبانه، افزایش فشار آب را به همراه دارد و منجر به ترکیدگی لوله ها می شود. او از تجربه باز گذاشتن آب، ترکیدگی لوله ها و وارد آمدن خسارت به ساکنین و همچنین به ترکیدگی پنج نقطه و هدر رفت آب در یکی از شب های قدر رمضان امسال یاد می کند.

داوری، از برنامه ریزی برای تعویض شبکه و اجرای فاضلاب در 7 محله بافت قدیم خبرمی دهد: اجرای فاضلاب در دو محله کوویی و فینی ها با یکهزار و 200 مشترک که فقط 37 نفر برای پرداخت حق اشتراک آن اقدام کرده اند. از سخنان مدیرعامل می توان چنین برداشت کرد که بیش ازنگرانی او برای هزینه بی بازگشت 300 میلیارد ریالی، حسرت متوقف شدن طرح است.

او به صراحت، تامینِ بخش قابل توجهی از هزینه ها را وابسته به پرداخت های مشترکین می داند اما همدلانه، استقبال کمرنگ مردم را هم با توجه به چالش های زیستی قابل درک ارزیابی می کند و از فراهم کردن شرایط تقسیط برای رفاه مشترکین سخن می گوید.

داوری تاکید می کند: تعویض لوله ها حتما باید محله به محله از بالا دست به پایین انجام شود و تا این طرح به طریق اصولی و کامل اجرا نشود قطع آب ادامه خواهد داشت. او البته ازتغییر ساعات براساس مشاوره های محله ای برای رفاه مردم خبر می دهد.

داوری همچنین می گوید: طرح هوشمند سازی شبکه شهر قشم تا نیمه نخست سالجاری به بهره برداری می رسد وبراساس این طرح، نقاط معیوب سریع تر شناسایی و تا حدود زیادی از هدر رفت آب جلو گیری می شود. مدیر عامل آب و تاسیسات قشم اعتبار این طرح در فازنخست را 400 میلیارد ریال در فاز نخست اعلام می کند. شبکه مسکن مهر، طولا، حمیری، دفاری، کابلی و تلمبو هم در مرحله دوم، هوشمند سازی خواهند شد.