یک‌شنبه 15 مهر 1403

دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تداوم محدودیت در دامنه نوسان راهکار کوتاه‌مدت مدیریت هیجانات در بورس است.

به گزارش مشرق، هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار طی تصمیمی مهم اعلام کرد که دامنه نوسان تمامی نمادهای سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های قابل‌معامله در بازارهای بورس و فرابورس مثبت و منفی یک درصد شده است. این سازمان طی روزهای گذشته نیز اعلام کرده دامنه تغییرات قیمت سهام همچنان در محدوده مثبت و منفی یک درصد باقی خواهد ماند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این تصمیم باهدف حمایت از حقوق سهام‌داران و جلوگیری از تأثیر هیجانات لحظه‌ای بر روند بازار اتخاذ شده است. این اقدام تلاش دارد تا با مدیریت بهتر نوسانات، از رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی در بازار جلوگیری کند.

محدودیت دامنه نوسان راهکار کوتاه‌مدت مدیریت هیجانات

حمید گنج خانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: محدودکردن دامنه نوسان به یک درصد به‌عنوان راهکاری مؤثر برای مهار نوسانات شدید و جلوگیری از ایجاد صف‌های فروش یا خرید ناشی از هیجانات زودگذر در نظر گرفته شده است. این کارشناس بورسی ادامه داد: این تصمیم کمک می‌کند تا بازار در شرایط بحرانی آرامش بیشتری داشته باشد و سهام‌داران بتوانند با دیدگاه منطقی‌تری به معاملات خود ادامه دهند. وی افزود: در شرایطی که ریسک‌های غیراقتصادی بر بازارهای مالی سایه افکنده، کنترل و مدیریت هیجانات سهام‌داران و فعالان این بازارها می‌تواند به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت تلقی شود.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نتایج نظرسنجی انجام شده در بین بیش از هزار کارشناس و فعال بازار سرمایه نشان می‌دهد، حدود دو سوم بازیگران بورس معتقدند تا زمان کاهش کامل ریسک‌های سیاسی، دامنه نوسان می‌بایست در محدوده مثبت و منفی یک درصد تثبیت یا به‌صورت نامتقارن تعیین شود.40.4 درصد از شرکت‌کنندگان موافق حفظ وضع موجود و تثبیت دامنه نوسان در محدوده مثبت و منفی یک درصد تا کاهش کامل ریسک‌های سیاسی هستند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، 25.8 درصد موافق بازگرداندن دامنه نوسان به مثبت و منفی 6 درصد و 23.7 درصد موافق دامنه نامتقارن هستند.10.1 درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم با بازگشت دامنه نوسان به محدوده مثبت و منفی 3 درصد موافق بوده‌اند.

منبع: فارس