جمعه 10 فروردین 1403

دردسرهای جذاب آزمون در تیم ملی بانوان

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
دردسرهای جذاب آزمون در تیم ملی بانوان

با تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایران، روند تغییرات در این تیم آغاز شده است.

به گزارش "ورزش سه"، مریم آزمون در آخرین روز خرداد رسماً به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال بانوان ایران معرفی و جانشین مریم ایراندوست شد. آزمون پیش از این هدایت دختران زیر 18 سال ایران را به عهده داشت. این تیم در اسفند ماه سال 1400، توانست عنوان قهرمانی مسابقات کافا توانست را کسب کند.

آزمون؛ علاقه‌مند به استعدادیابی و کشف جدید  مریم آزمون که پیش از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی، کار استعدادیابی خود در اردیبل و گیلان را استارت زده بوده، اکنون با جدی شدن این موضوع، به استان‌های مختلف سفر می‌کند و به دنبال استعداد جدید است. سرمربی جدید تیم ملی سعی می کند اوضاع کل فوتبال ایران را رصد کند و شرایط روحی و روانی تک تک بازیکنان لیگ از اهمیت زیادی برای او برخوردار است. لیست 31 نفره آزمون نسبت به تیم تحت هدایت ایراندوست تغییرات زیادی دارد. البته با ذکر این نکته که خاتون بم (قهرمان فصل جاری لیگ برتر بانوان ایران) فعلا درگیر آماده‌سازی خود برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است و در این اردو نماینده ندارد. نباید فراموش کرد که سهم بازیکنان شهرداری سیرجان در ایران لیست قابل توجه است. گفته می‌شود مریم جهان نجاتی به عنوان مربی در کنار آزمون فعالیت خواهد کرد. با این حال با توجه به روحیه سرمربی فعلی تیم ملی، تغییرات لیست تیم ملی دور از انتظار نیست. آنچه که مشخص است هیچ بازیکنی بدون تلاش نباید توقع ادامه کار در تیم ملی را داشته باشد. بازیکنان دعوت نشده هم نباید ناامید باشند چرا که اعضای کادرفنی تیم ملی در حال رصد هستند. سبک زندگی بازیکنان و تمرینات آنها مورد توجه سرمربی تیم ملی است.

رقابت بین خانم کلین شیت و گلر محبوب زهره کودایی یکی از ارکان صعود تاریخی تیم ملی بانوان ایران به مسابقات جام ملت‌های آسیا 2022 بود. بعد از روایت سختی‌هایی که این دروازه‌بان متحمل شده و اتهامات نادرست اردنی‌ها، این دروازه‌بان به یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌های بانوی ایران تبدیل شد. نباید فراموش کرد که تجربه جام ملت‌ها معیار بزرگی در کارنامه او محسوب می‌شود. از سوی دیگر زهرا خواجوی که رکوردار کلین شیت فوتبال ایران است هر چند در این اردو حضور ندارد، اما یکی از رقبای جدی برای کودایی محسوب می‌شود. او به همراه خاتون بم در فصل جاری قهرمان لیگ برتر شد و مشغول آماده سازی برای مسابقات لیگ قهرمانان است. در صورت دعوت او به اردوی بعدی، با توجه به شرایط موجود این امکان وجود دارد که شانس نافعی برای حضور در ترکیب تیم ملی کاهش پیدا کند. البته بعضی شنیده‌ها حکایت از دعوت یک گلر جدید به اردوی بعدی دارد.

بازگشت لژیونرها با رشد فوتبال بانوان ایران، در این بخش فوتبال شاهد افزایش لژیونرها هستیم. ایراندوست طبق سبک کاری خود علاقه زیادی به استفاده از این بازیکنان نداشت. بعد از بازگشت آزمون، در قدم اول فاطمه قاسمی به تیم ملی بازگشت. کسی که در دوران ایراندوست چند اردو را تجربه کرد، اما در نهایت از لیست کنار گذاشته شد. باید دید در کنار قاسمی، سبا سلیمی، سمیرا محمدی، فاطمه متولی و... فرصت حضور در تیم ملی را خواهند داشت؟ برای جواب این سوال باید منتظر اردوی بعدی تیم ملی و پایان مسابقات کافا باشیم.

تورنمنت کافا و برنامه تیم ملی اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان جهت حضور در مسابقات کافا از 6 تیرماه در مرکز ملی فوتبال زیر نظر سرمربی و کادر فنی آغاز می شود و تا روز سه شنبه 14 تیرماه ادامه خواهد داشت و بازیکنان در روز پایانی اردو به مسابقات کافا که به میزبانی تاجیکستان برگزار می شود، اعزام خواهند شد. از 31 بازیکن دعوت شده به اردو 23 بازیکن برای مسابقات کافا انتخاب خواهند شد.

پیش‌بینی از مسابقات کافا این تیم در ماه‌های اخیر اردو و بازی دوستانه نداشته است و با تشکیل یک اردو (احتمالاً بدون بازی تدارکاتی) باید در مسابقات کافا حاضر باشد. بنابراین خیلی انتظار نتیجه خوب نمی‌توان داشت و نباید معیار ارزیابی همین مسابقات باشد.